Svenskt hantverk i fokus när Cervera lanserar årligt hantverksstipendium

Svenskt hantverk i fokus när Cervera lanserar årligt hantverksstipendium

Sveriges ledande aktör inom köks- och heminredningsprodukter introducerar ett årligt hantverksstipendium. Med detta initiativ lyfter Cervera skickliga, lokala hantverkare för en bredare målgrupp, genom exponering och försäljning på både e-handeln och i fysiska butiker.

Årets tema för hantverksstipendiet 2021 är keramik. Under sommaren har keramiker i Sverige möjlighet att skicka in en ansökan. Cervera väljer i augusti ut tio nominerade, som får sälja sin keramik på Cervera.se och i utvalda butiker i landet. Av de tio nominerade utser en jury en keramiker som erhåller hantverksstipendiet på 25.000 kronor.

”Hantverksstipendiet är för oss ett sätt att stötta lokala hantverkare, som genom Cerveras försäljningskanaler kan nå ut brett i hela Sverige. Intresset för lokalt producerade produkter har nog aldrig varit större och många av våra kunder efterfrågar unik design som inte går att hitta någon annanstans. Vi lägger stort fokus på vårt hållbarhetsarbete och har sedan tidigare affärsområdet Cervera Vintage, som uppmuntrar till återbruk.”, säger Peter Rimbäck, VD, Cervera.

I årets jury ingår Matti Klenell, formgivare, Calle Forsberg, keramiker, Karin Sköldberg, grundare av Trendgruppen PR, samt Emma Ohlsson, verksamhetschef för Cervera Vintage.

Ansökningsperioden för hantverksstipendiet pågår från vecka 24 till 32. Intresserade hantverkare ansöker på Cerveras hemsida. Cervera nominerar därefter tio keramiker under vecka 34, vars objekt kommer att säljas på cervera.se och i utvalda lokala butiker från och med vecka 34. Vinnaren av hantverksstipendiet utses av juryn i samband med Stockholm Craft Week, fredagen den 1 oktober. Vinnaren erhåller ett stipendium på 25.000 kronor.

Cervera Vintage lanserades över hela Sverige i september 2020 med syfte att underlätta för konsument att vara en del i ett hållbart kretslopp, med produkter som får en längre livscykel. Tjänsten erbjuder konsument att köpa och sälja högkvalitativa vintageobjekt på Cerveras e-handel.

De nominerade keramikernas hantverk, kommer att säljas på www.cervera.se och i utvalda Cervera-butiker i landet från mitten av augusti 2021.

Cervera är Sveriges ledande aktör inom kvalitetsprodukter till köket, hemmet och presentbordet med försäljning online och ett 70-tal butiker runt om i Sverige. Företaget grundades 1987 och driver även NK Kök & Design på Nordiska Kompaniet i Stockholm och Göteborg. Ägare är Accent Equity.