Cervera gör ett rekordår och börjar nya året med en rivstart

Cervera gör ett rekordår och börjar nya året med en rivstart

2020 blev ett mycket starkt år för Cervera. Den totala omsättningen växte med 22 % till 1,1 miljarder kronor, drivet av en kraftig e-handelstillväxt på 181 % i kombination med en ökning med 7 % i jämförbara butiker.

Och även 2021 har börjat starkt. Den totala omsättningen i januari växte med 32 % och e-handeln fyrdubblades. Även förra årets januari visade fin tillväxt, så jämfört mot 2019 växte omsättningen med 53 %.

- Vi når i januari en ny milstolpe i 300 Mkr på e-handeln R12M vs 100 Mkr förra året. Vår tillväxtresa online förväntas fortsätta i år drivet av en kraftig sortimentsbreddning och en rad andra förbättringar i kunderbjudandet. Vi kommer i år sannolikt att få se ett skifte i att e-handeln kommer att ha ett större resultatbidrag än butikerna. Vi satsar samtidigt på att öka butiksomsättningen, dels genom datadriven sortimentsallokering, dels genom att låta butikerna vara en förlängd arm av onlineaffären. Vi tror fortsatt starkt på kombinationen online och butik, och vi kommer att behålla butiker på starka upptagningsområden men ett något färre antal, säger Peter Rimbäck, VD Cervera.

Han fortsätter:

- Det har varit ett oerhört händelserikt år både i termer av att hantera pandemin men också kring vår egen förändringsresa. Vi har i mångt och mycket vänt uppochner på hela bolaget från en butikskedja med e-handel till att bli en e-handlare med butiker. För att lyckas med det har vi insett att vårt kunderbjudande behöver vara bättre än de bästa rena e-handelskonkurrenterna online varje dag, för det är där matchen avgörs. Om vi dessutom kan göra butikerna till både inspirerande försäljningsytor med hög servicenivå och vassa serviceenheter till e-handeln, så är vi övertygade om att det blir ett väldigt attraktivt totalt erbjudande för våra kunder. Och det ser vi i siffrorna. Vi får fler kunder, kunderna väljer att handla hos oss oftare i båda kanalerna och det är betydligt fler som hittar och väljer oss online.

- Jag tror att 2021 kan bli året när många rena e-handlare börjar önska att man hade ett rikstäckande nät av butiker i viktiga upptagningsområden för att möjliggöra en hundraprocentig kundservice och kontroll av last mile med en personlig touch gentemot kunderna. Vi genomför nu flera spännande digitala satsningar för att få ett kunderbjudande som till fullo tar vara på vår kunskap och tillgänglighet i båda kanalerna.

-Ett exempel på en sådan lösning är vad vi internt kallar Omni 3.0, där vi har skapat en möjlighet för e-handeln att sälja varor ifrån alla butikslager, som ett komplement när varan är slut på centrallagret. Det gör att vi får en ännu högre servicegrad online och även att vi vågar allokera ut ett större sortiment till butikerna och sedan få hjälp med omsättning på artiklarna via e-handeln. Vi kan även styra ordrar till den butik som är närmast kund vilket gynnar såväl leveranstid som miljön.

-Vi ser slutligen att hyresförhandlingarna kommer att fortsätta på intensiva nivåer under 2021. Vi behöver helt enkelt ha rätt villkor för att kunna upprätthålla ett lönsamt butiksnät. I takt med att e-handeln växer kraftigt så kan vi parallellt trimma ner antalet butiker.

Kategorier

Cervera är Sveriges ledande aktör inom kvalitetsprodukter till köket, hemmet och presentbordet med försäljning online och ett 70-tal butiker runt om i Sverige samt NK Kök&Design på Nordiska kompaniet i Stockholm och Göteborg. Ägare är Accent Equity.

Relaterat innehåll