Cervera förvärvar den anrika göteborgsbutiken Josephssons

Cervera tar över Josephssons i Göteborg

Cervera förvärvar Josephssons och tar därmed över Göteborgs ledande butik för matlagning, servering och inredningsdetaljer. Josephssons har varit en framgångsrik familjedriven handelsinstitution alltsedan 1866, ägd och ledd av familjen Josephsson / Jarland under fyra generationer.

Cervera kommer att driva vidare butiken på den väletablerade adressen i hörnet Korsgatan / Kyrkogatan och butiksmedarbetarna fortsätter sin anställning i butiken.

- Vi är både förväntansfulla och ödmjuka när vi tar över stafettpinnen för Josephssons, säger Peter Rimbäck, Cerveras VD. Ägarfamiljen och övriga medarbetare har gjort ett fantastiskt jobb med att skapa en kundupplevelse i absoluta toppklass, inte minst när det gäller det personliga kundmötet. Vi ser fram emot att ta del av kunskapsarvet och att förvalta kundrelationerna på bästa sätt för att fortsätta vara branschens ledande destination i Göteborg framöver.

- Vi kommer att behålla det bästa av Josephssons och lägga till de mervärden som finns hos Cervera för att ytterligare förbättra kundupplevelsen. De rör sig bl a om tillgång till Cerveras totala omnikanalserbjudande med en stark kundklubb och en väletablerad e-handel. Vi vill att kunderna ska känna igen sig i sin favoritbutik, men i en modernare och mer omnikanalsanpassad tappning, fortsätter han.

- Det har varit en fantastisk tid för oss i familjen, som drivit butiken i alla dessa år. Hela 154 år sedan den första affären öppnade på Kungstorget 3. Jag vill passa på att tacka vår trogna kundkrets och alla andra som har engagerat sig i vår affärsverksamhet. Inte minst vill jag tacka mina medarbetare, vilka har gjort, och gör, en enastående insats för oss alla. Vi känner oss på sätt och vis privilegierade över att ha haft möjligheten att få verka i denna härliga miljö och att ha kunnat få bidra med att utveckla en så stimulerande bransch som glas, porslin och interiör. En bransch full av tradition men också nytänkande, säger Bosse Jarland, VD och delägare i Josephssons.

- Tyvärr har inte någon vidare succession inom familjerna visat sig dock vara möjlig. Jag önskar Cervera lycka till på ”Josephssons Hörna” och är övertygad om att vår butik nu kommer att utvecklas och gå en strålande framtid till mötes. Vi har en ”Innerstad” som är full av upplevelser och där Josephssons / Cervera har en viktig uppgift att fylla. Låt oss alla ta vara på den, fortsätter han.

Historik

Företaget C. J. Josephsson Glas & Porslin AB bildades år 1866 av Carl Johan Josephsson. Han hade då varit verksam i 15 år som glasförare eller glasknalle och sålt glas från Kosta Glasbruk som låg nära hans hemort Klerkeboda i Hälleberga socken i Småland. 1926 flyttade butiken till sin nuvarande adress på Korsgatan 12 och sedan 1980 har fjärde generationen bedrivit verksamheten med Bo Jarland som VD.

Mer om företagets historik hittar du https://www.josephssons.se/historik

Cervera, som grundades 1987, är Sveriges ledande butikskedja av kvalitetsprodukter för kök och heminredning. Cervera är rikstäckande med sina 74 butiker i landet samt NK Kök & Design på Nordiska Kompaniet i Stockholm och Göteborg. Ägare är Accent Equity.