Västra Götalandsregionen och Journal 3 först ut med komplett stöd för elektroniskt läkarintyg

Som första journalsystem levererar Journal 3 fullt stöd för elektroniskt läkarintyg.

VästraGötalandsregionen är först ut med fråga/svar-funktion mellan vården och Försäkringskassan. Funktionen är en elektronisk ärendekommunikation där vården och Försäkringskassan kan utbyta information kring ett specifikt ärende. Med denna funktion kan handläggare hos Försäkringskassan till exempel enkelt begära kontakt eller komplettering av viss uppgift.

Journal 3 det första journalsystemet som har certifierats och godkänts av Försäkringskassan och Inera för drift av fråga/svar funktionen.

Funktionerna fråga/svar och elektroniskt läkarintyg är i Journal 3 integrerad i befintlig ärendehantering, vilket innebär att användarna inte behöver byta applikation för att komma åt funktionaliteten.

CGM driver tillsammans med våra landstingskunder ett implementationsprojekt som inom kort kommer att resultera i införanden av dessa funktioner även för övriga kunder.

Information om projektet Elektroniskt sjukintyg

eLäkarintyg och elektronisk ärendekommunikation är del av strategin för nationell eHälsa. Projektet sker i samverkan mellan medlemmar från Sveriges Kommuner och Landsting (SKL) och Försäkringskassan. Center för eHälsa i samverkan, CeHis, är beställare av Projektet. Parterna driver varsitt projekt för att lösa sina specifika frågor där Elektroniska sjukintyg är vårdens projekt. CGM bedriver delprojekt för implementation tillsammans med respektive landsting.

Fakta om CompuGroup Medical i Sverige

CompuGroup Medical Sweden (CGM) är en av de största leverantörerna av IT-lösningar för den svenska hälso- och sjukvårdssektorn i Sverige. CGM Sweden består av före detta Profdoc, Profdoc Care, Profdoc LINK och Lorensbergs Communication. I början av 2011 samlades samtliga av dessa företag under CompuGroup Medical Sweden.