Toppbetyg till nationell 2D-satsning

Toppbetyg till nationell 2D-satsning

SIO Grafen, med Chalmers Industriteknik som värdorganisation, har utvärderats med höga betyg efter nio års arbete med att bygga svensk grafenbransch från scratch.

– Vi gläder oss åt att utvärderarna pekar på 2D-material som ett potentiellt svenskt profilområde, säger programchef Elisabeth Sagström-Bäck.

Nu presenterar Sweco en oberoende genomlysning av SIO Grafen i en 99-sidig rapport. Nioårsutvärderingen är en bekräftelse på väl utfört arbete av programkontoret från Chalmers Industriteknik, samt en påminnelse om vikten av att fortsätta bygga svensk grafenbransch.

Svensk innovationskraft

Här lyfts SIO Grafens bidrag till att skapa nya deeptechföretag, bygga ett ekosystem från noll samt strategiska insatser inom standardisering, kompetensförsörjning och arbetsmiljö.

– Vi gläder oss åt att utvärderarna pekar på 2D-material som ett potentiellt svenskt profilområde och en möjliggörande teknologi med ett brett användningsområde, säger Elisabeth Sagström-Bäck och fortsätter:

– Det känns bra att Sweco så tydligt lyfter fram SIO Grafens strategiska värde för att bygga ett omoget område med stor potential, att vi bidragit till Sveriges innovationskraft inom området och att programmet stärkt deeptechföretagen och deras viktiga utveckling.

Över 200 projekt

Utvärderingens övergripande slutsats är att programmet är välskött och effektivt, och bidrar med ett mervärde i att skapa ett ekosystem för grafenaktörer, accelerera innovation och påverka de strukturella förutsättningarna inom området.

Sedan starten 2014 har 201 projekt med grafen och andra 2D-material finansierats inom SIO Grafen. 228 organisationer har varit involverade, varav nästan hälften små och medelstora företag. Programmet går nu in i sin avslutande etapp som pågår till och med 2026.

Läs Swecos utvärdering av SIO Grafen här!

Fakta SIO Grafen

SIO Grafen är ett av Sveriges 17 strategiska innovationsprogram finansierade av Vinnova, Energimyndigheten och Formas. Programmet leds av Chalmers Industriteknik och jobbar sedan 2014 med att göra grafen och andra 2D-material till ett svenskt industriellt styrkeområde och möjliggörare inom många branscher.

Med våra samarbetspartners inom myndighet, akademi och företag gör vi morgondagen redo för framtiden inom våra områden, cirkulär ekonomi, energi, innovationsledning, material och kemi samt tillämpad AI.

Jonas Löfvendahl

Kommunikatör Grafen 070-141 01 23