Lotta Lehikoinen, affärscoach från Chalmers Ventures, på scen under World Incubation Summit 2019.

Chalmers Ventures en av världens tio bästa universitetsinkubatorer

Vid World Incubation Summit 2019 i Doha, Qatar, presenterades igår kväll den prestigefulla listan över världens bästa universitetsinkubatorer. Chalmers Venture rankas högst i Norden – och topp-10 i världen. Det är femte året i följd som UBI Globals placerar Chalmers Ventures högt.

Under den avslutandeUBI Awards & Recognition Gala offentliggjordes vilka inkubatorer som är mest attraktiva, och skapar mest värde för sina uppstartsbolag och omkringliggande ekosystem.

Då blev det klart att Chalmers Ventures är den enda inkubator från Norden som tillhör den prestigefulla gruppen WorldTop 10 University Business Incubators.

UBI Global, organisationen som står för rankingen, har arbetat sedan 2013 med att identifiera parametrar som gör inkubatorer framgångsrika internationellt. Genom sitt World Benchmark Study, paketerar och sprider organisationen sina lärdomar i syfte att hjälpa inkubatorer och acceleratorer att utvecklas. Per dags dato analyserar man över 700 inkubatorer och acceleratorer från fler än 90 länder. Den kategori som Chalmers Ventures deltog i omfattade 41 procent av de bedömda inkubatorerna.

– Att få se Chalmers Ventures placera sig bland de bästa inkubatorerna i världen är fantastiskt roligt, säger Linnéa Lindau, vd Chalmers Ventures.

– Vi har ett grymt team och ett universitet som visar att man menar allvar med entreprenörskap. Vi har förmånen att arbeta med fantastiska entreprenörer och några av Sveriges absolut bästa bolag. Det är för dem vi vill göra skillnad och det är det som är grunden till att vi ständigt behöver utmana oss själva och mäta oss med den internationella eliten. Vi finns till för dem och då är det extra roligt att se att vårt resultat visar att vi är på rätt väg.

Vill bli världens mest entreprenöriella universitet

Chalmers har en uttalad målsättning att på sikt betraktas som det mest entreprenöriella av alla världens universitet. Alla studenter och forskare ska få chans att skaffa sig egna erfarenheter av att engagera sig entreprenöriellt. Som helägt dotterbolag till Chalmers tekniska högskola är Chalmers Ventures en utav huvudkomponenterna i det arbetet.

– För oss innebär entreprenörskap något mer. Det innebär öppenhet, medskapande och flexibilitet – att tackla verkliga problem, testa nya djärva idéer och göra skillnad för världen. Topplaceringen på UBI Globals lista är oerhört glädjande, och befäster ytterligare Chalmers position som internationellt erkänt entreprenöriellt universitet och motiverar en fortsatt satsning, säger Stefan Bengtsson, rektor och vd för Chalmers.

Under årets gala premierades också inkubatorer som aktivt arbetar för olika hållbarhetsperspektiv. Chalmers Ventures vann erkännandet ”Most Promising – Women Founders” för stor påverkan för en mer jämställd startupscen och relativt stort andel kvinnliga grundare. Inkubation riktad mot unga och för social innovation premierades också på galan. Läs vidare här.

– Det har varit ett fantastiskt spännande startfält med inkubatorer i årets omgång. Vi ser en klar ökning av antalet inkubatorer som håller en globalt hög nivå samtidigt som utvecklingen går allt snabbare. Samtidigt är det kul och positivt att det uppmärksammas, och framförallt att se, att vi håller en internationellt hög standard i Sverige, säger Linnea Lindau.

Flera högt placerade svenska inkubatorer

På topp-20 listan över världens bästa universitetsinkubatorer hamnade även GU Ventures. Inga nordiska universitet förutom Chalmers och Göteborgs universitet fanns representerade så högt upp. I kategorin World Top Public Incubators placerade sig Uppsala Innovation Center topp-5 I världen.

::::::::::::::::::::::::

UBI Globals olika kategorier 2019

● World Top University Business Incubators

● World Top Public Business Incubators

● World Top Private Business Incubators

● World Top University Business Accelerators

● World Top Public Business Accelerators

● World Top Private Business Accelerators

Läs mer om UBI Globals bedömningar och benchmark här.

Vi erbjuder expertcoaching, ett stort nätverk och finansiering. Rankad som bästa nordiska universitetsdrivna inkubator av UBI Global, 3:a inom EU och 12:a i världen.