Teamet på Melt&Marble | Det revolutionerande fettet | Bilder: Melt&Marble

Chalmers Ventures investerar i Melt&Marble – en food tech revolution som får icke-animaliska fetter att smaka som kött

Melt&Marble är ett portföljbolag hos Chalmers Ventures

....

Melt&Marble har skapat ett icke-animaliskt fett med samma smakegenskaper som nötköttsfett. Ett jättesteg mot att utplåna smakgapet mellan animaliska och växtbaserade livsmedel. Teknologin kan också skapa andra fetter vilket gör Melt & Marble till en potentiell game changer inom hållbar livsmedelsproduktion. Nu har företaget säkrat finansiering för att kunna skala upp produktionen och utöka teamet.

Växtbaserade matalternativ har ofta ett stort hinder - smaken. Växtbaserade fetter som idag används inom matproduktion känns, fungerar och smakar helt enkelt inte som animaliska fetter. Upplevelsen för många konsumenter är att maten inte är lika god. Melt&Marbles teknologi tar nu bort smakproblemet genom att utveckla icke-animaliska fetter som kan smaka och upplevas som köttfetter.

Företaget grundades vid Chalmers tekniska högskola av Dr Anastasia Krivoruchko, vd, Dr Florian David, CSO, samt professor Jens Nielsen och bygger på en teknologiplattform som utvecklats sedan 2010.

Grundidén är att låta specialdesignad jäst att ta upp socker och omvandla det till fett. Melt&Marbles fett visar också upp det gradvisa smältbeteendet som finns hos nötköttsfett - en egenskap som är nödvändig för att uppnå långsam frisättning av smak och kvardröjande saftighet.

- Så långt vi vet är detta den första nötköttsliknande fettprototypen som produceras via precisionsjäsning. Det är ett banbrytande steg mot att göra växtbaserat kött godare, säger Anastasia Krivoruchko, vd på Melt&Marble och fortsätter:

- Det händer så mycket på det här området och vi är därför oerhört stolta över att få hjälpa till med omställningen till en mer miljövänlig livsmedelsproduktion. Fram till nu har smak varit en barriär men den vår prototyp tar ett stort steg mot att sätta stopp för det.

Tillväxtresan påskyndas nu med 5M Euro i en runda ledd av Lever VC. Andra nya investerare inkluderar Be8 Ventures och Good Startup och befintliga investerare som Chalmers Ventures, Nordic FoodTech VC och Paulig Incubator deltar också i rundan.

- Världen står inför en stor omställning och vi vill äta allt mer växtbaserad mat som har ett så lågt klimatavtryck som möjligt, säger Pontus Ottosson, Head of Investment på Chalmers Ventures. För att minska barriären för konsumenterna är smakupplevelsen avgörande. Här har Melt&Marble en unik lösning på en stor utmaning - att kunna producera helt veganskt fett med samma smakupplevelse som det animaliska. Vi ser att Melt&Marble har potential att revolutionera fältet och göra stor skillnad för världen i framtiden!

Med utökad finansiering och ett större team gör sig Melt&Marble redo att kommersialisera sitt erbjudande och förverkliga sitt uppdrag att göra växtbaserad mat godare – för människor och planeten.

Anastasia Krivoruchko, vd för Melt&Marble AB
E-post: pr [at] meltmarble.com

Pontus Ottosson, Head of Investment på Chalmers Ventures
pontus@chalmersventures.com

Melt&Marble - kort och gott
    www.meltandmarble.com

Melt&Marble har som mål att öka tillväxten av den växtbaserade industrin genom de bästa och godaste fetterna. Både för konsumenter och planeten. Melt&Marbles ambition underbyggs av dess egenutvecklade teknologi och grundarnas oöverträffade kunskap inom mikrobiell ingenjörskonst. Något som gör att de kan skapa precisionsfermenteringsprocesser för produktion av läckra animaliska fetter, utan djuret, skräddarsydda för alla tillämpningsområden.

Vi erbjuder expertcoaching, ett stort nätverk och finansiering. Rankad som den bästa nordiska universitetsdrivna inkubatorn av UBI Global och som topp tio i världen.

Chalmers Ventures finns i Göteborg och är ett helägt dotterbolag till Stiftelsen Chalmers tekniska högskola.