Göteborgsföretaget Modvion utvalda i Rice University Business Plan Competition.

Göteborgsföretaget Modvion utvalda i Rice University Business Plan Competition.

För 16:e året i rad kommer 42 lag från hela världen till Houston i USA i april för att delta i Rice University Business Plan Competition, världens största startup-tävling för studenter. Ensam svensk representant är Modvion från Göteborg, som med sina modulära vindkrafttorn i kompositmaterial valts ut bland nästan 400 sökande.

Tävlingen arrangeras av Rice Alliance for Technology and Entrepreneurship, Rice Universitys erkända initiativ för stöd åt kommersialisering av teknik, utbildning i entreprenörskap och lanseringen av teknikföretag, och Jesse H. Jones Graduate School of Business. I prispotten finns sammanlagt över 1,5 miljoner dollar och de över 300 domarna består främst av riskkapitalister och andra investerare. Redan nu kan du rösta i People's Choice Award, en omröstning som ska öka engagemanget på lagens respektive universitet.

Modvion, som ingår i Encubation hos Chalmers Ventures, utvecklar modulära vindkrafttorn i förnyelsebart kompositmaterial. Modulkonceptet gör det enklare att transportera och montera höga torn, något som ofta är ett problem då gränsen för hur bred last som får transporteras inom EU är 4,5 meter. Detta möjliggör i slutändan högre torn och därmed högre elproduktion.

Teamet som åker till Texas är Joakim Örneblad, Otto Lundman och Alexandra Karnig, samtliga studerande vid mastersprogrammet Chalmers school of entrepreneurship. De har jobbat med projektet i snart ett år, då de valde att ta sig an den idé som arkitekten och träbåtsbyggaren David Olivegren inkom med till Chalmers Ventures.

- Att få tävla mot startups från universitet som MIT, UCLA och Harvard triggar oss i teamet oerhört mycket. Vi ser det här som ett fantastiskt tillfälle att lära oss från de andra teamen, knyta kontakter och hitta finansiering, säger Joakim Örneblad

Rösta på Modvion här: https://rbpc-polls.fbapp.io/rbpc2016

Kontakt:

Joakim Örneblad, medgrundare Modvion, 0767-135026, joakim@modvion.com

Chalmers Ventures har 15 års erfarenhet av att sammanföra idégivare med drivna entreprenörer, och stötta team som vill ta sin teknikbaserade affärsidé och skapa ett globalt företag. Vi erbjuder expertcoaching, ett stort nätverk och finansiering. Rankad som bästa svenska universitetsanknutna företagsinkubator i UBI Index, och topp tio i världen. Chalmers Ventures finns i Göteborg på Vera Sandbergs Allé 8 och Stena Center, och är ett helägt dotterbolag till Chalmers Tekniska Högskola.