Launchpad ska inspirera studenter till entreprenörskap

Launchpad ska inspirera studenter till entreprenörskap

Launchpad är en fysisk mötesplats för studenter som är intresserade av entreprenörskap. Där erbjuds studenter en kontorsplats där de kan arbeta med sina egna idéer, träffa andra entreprenörer och få stöttning av Chalmers Ventures affärscoacher.

Idén kom från två chalmersstudenter, Sebastian och Elias, som saknade en mötesplats för studenter som ville utveckla entreprenöriella idéer. De ansvarar nu för verksamheten i Launchpad tillsammans med Chalmers Ventures, på Stena Center sedan början av september. I huset finns redan ca 60 unga teknikbolag, de flesta tillhörande Chalmers Ventures portfölj.

Syftet med satsningen är att inspirera till en alternativ karriärbana och minska barriären för studenter att engagera sig i entreprenörskap. Det är ett led i att nå målet att majoriteten av alla chalmerister ska ha en entreprenöriell erfarenhet om fem år.

- Det är fantastiskt att ha en plats så nära Chalmers där man kan jobba med egna idéer, möta studenter från andra program att dela tankar med samt att få vara en del av det community av entreprenörer som finns i Göteborg, säger Sebastian Sandberg, chalmersstudent och projektledare för Launchpad.

På bara några veckor har 20 studenter provat på att sitta i lokalen och arbetat med egna eller andras idéer. Alla studenter är välkomna att bli medlemmar, och det finns inga krav på idéerna som de väljer att arbeta med.

- Tanken är att de ska kunna jobba med idéer i mycket tidig fas och när de känner sig redo kan de söka in till våra processer, säger Linnéa Lindau.