Idag använder vattenreningsverk onödigt mycket kemikalier. Dessutom utnyttjas inte filter med aktivt kol till sin fulla kapacitet. Det ska Valys ändra på, med teknik som bygger på 20 års forskning på Chalmers.

Nytt portföljbolag hos Chalmers Ventures - Valys sensorer effektiviserar vattenrening

Valys är ett nytt bolag i Chalmers Ventures portfölj. Och Chalmers Ventures ser stor potential i bolaget.

 – Rent vatten är ett angeläget behov. Valys effektiviserar vattenreningsprocessen, säger Linda Hedenblom, bolagsansvarig för Valys på Chalmers Ventures.

– Den forskning som ligger till grund för Valys är ett tydligt exempel där resultaten är möjliga att bygga en patentportfölj kring. Då är bolagisering rätt väg för att nå ut till en marknad där forskningen kommer till nytta. Det här är också ett bolag som har en internationell tillväxtpotential, säger Sara Wallin, VD för Chalmers Ventures.

Tekniken bakom företaget är baserad på forskning inom fluorescensspektroskopi av professor Kathleen Murphy, som är verksam vid Chalmers och också gästprofessor vid Lunds universitet. Grundarteamet inkluderar även VD Andrej Krsteski, som nyligen utexaminerades från Chalmers School of Entrepreneurship och programmet för Industriell ledning och produktionsingenjörskap.

– Vattenrening och vattenkvalitet är en akut fråga för världen, säger Andrej Krsteski.

De problem som Valys hjälper vatten- och reningsverken att hantera står dessutom för betydligt hårdare reglering. Ett sådant område är utsläpp av PFAS-kemikalier. På det området kommer betydligt hårdare EU-direktiv 2026 om hur mycket som ska tillåtas släppas ut.

PFAS är ett samlingsnamn för ett stort antal industriellt framställda kemikalier. De används i ett många produkter och tar extremt lång tid innan de bryts ner. För att få bort PFAS och läkemedelsrester används filter med aktivt kol. För att veta att kolet håller rätt kvalitet över tid sänds prover på dyra och tidskrävande labtester. Inte sällan byts filter för tidigt, för att inte riskera att de blivit för uttjänta och då utnyttjas de inte till sin fulla kapacitet.

De sensorer som Valys utvecklar innebär att kolfilter istället kan realtidskontrolleras. Och därmed användas utan tidskrävande labtester under hela livslängden.

Det andra problemet som Valys vill lösa åt vattenverken är överdosering av så kallade fällningskemikalier.

– Idag har vatten- och reningsverken problem med hur mycket kemikalier de ska använda. Det kostar mycket pengar, slöseriet är upp till 50 procent. Det är också en negativ miljöpåverkan. Vår sensor kan mäta sammansättningen av lösta organiska ämnen i vattnet och upptäcka när de doserade kemikalierna kommer att bli mindre effektiva. Då kan verken fatta beslut kring vilken dosering de ska använda, säger Andrej Krsteski.

Grundarna ser en stor marknadspotential globalt, en marknad som sannolikt kommer att fortsätta växa. Bara i Sverige räknar man med att antalet vattenverk som använder aktivt kol kommer öka med 300 procent de närmaste tre åren, som en följd av de nya EU-direktiven.

– Vi börjar i Sverige där vi har pilotprojekt. Där arbetar vi just nu med att utveckla och validera vår teknik, samtidigt som vi bygger relationer. Planen är att genom projekten träda in på den svenska marknaden och därefter ut i Europa.

Linda Hedenblom, Chalmers Ventures, +46 (0)73 985 55 25 || linda@chalmersventures.com
Andrej Krsteski, Valys AB, +46 (0)704 79 63 03 || andrej.krsteski@valys.se
Professor Kathleen Murphy, Chalmers, +46 (0)31 772 19 36 || murphyk@chalmers.se

////

Valys sensors streamline water purification.

Today, drinking water treatment plants often use more chemicals than are necessary to clean water. Additionally, activated carbon filters that should strip pollutants from water are not utilized to their full capacity. Valys aims to change that with technology built on 20 years of research at Chalmers.

Valys is a new company in the Chalmers Ventures portfolio, and Chalmers Ventures sees significant potential for the company to grow.

- Clean water is a pressing need. Valys streamlines the water purification process, says Linda Hedenblom, responsible for Valys at Chalmers Ventures.

- The research underlying Valys is a clear example where results can be used to build a patent portfolio. Entrepreneurship is the right path to reach a market where research can be put to use. This is also a company with international growth potential, says Sara Wallin, CEO of Chalmers Ventures.

The technology behind the company is based on fluorescence spectroscopy research by Professor Kathleen Murphy, who is based at Chalmers and is additionally a visiting professor at Lund University. The founding team also includes CEO Andrej Krsteski, who recently graduated from Chalmers School of Entrepreneurship and the Industrial Management and Production Engineering program.

- Water purification and water quality are urgent issues for the world, says Andrej Krsteski.

Water treatment plants in EU and other regions are increasing subject to stricter regulation. It is increasingly challenging for treatment plants to meet requirements for removing toxic chemicals like PFAS, which are widely distributed in the environment. Much stricter EU directives are coming in 2026 on how much PFAS can be present following water treatment, and we are beginning to see legal challenges in Sweden related to unhealthy PFAS levels in drinking water.

PFAS is a collective term for a large number of industrially produced chemicals. They are used in many products and take an extremely long time to break down.

To remove PFAS and pharmaceutical residues from water, water treatment plants typically use activated carbon filters. To ensure that the carbon is functioning as intended, expensive and time-consuming lab tests are conducted. Filters are often replaced prematurely to avoid the risk of chemical breakthrough and so are not always used to their full capacity.

The sensors developed by Valys will mean that carbon filters can be monitored in real-time, allowing operators to reduce their dependence on time consuming and expensive lab tests.

The second problem that Valys will address is overdosing of so-called chemical coagulants.

- Today, drinking water treatment plants have difficulty to know the minimum dose of coagulation chemicals that will be effective. It costs a lot of money because the wastage is up to 50 percent which has a negative environmental impact. Our sensor can measure the composition of dissolved organic substances in the water and detect when the coagulants are likely to be less effective. The operators can then decide on the correct dosage, says Andrej Krsteski.

The founders see significant global potential in a market that is likely to continue growing. In Sweden alone, it is expected that the number of water treatment plants using activated carbon will increase by 300 percent in the next three years as a result of the new EU directives.

- We are starting this journey in Sweden where we have several pilot projects. We are currently working on developing and validating our technology and building relationships with potential customers. The plan is to enter the Swedish market through these projects before expanding into Europe.

Contact
Andrej Krsteski, Valys AB, +46 (0)704 79 63 03 || andrej.krsteski@valys.se
Professor Kathleen Murphy, Chalmers, +46 (0)31 772 19 36 || murphyk@chalmers.se

Teach investor & venture builder

We have a unique setup that combines venture creation and tech investments within a single organization. This advantage enables us to identify new research and deep tech opportunities with both commercial and impact potential. All within Chalmers' entrepreneurial ecosystem.

We are experts in starting up companies based on advanced technology research in the best possible way. This process allows us to build our own high-quality deal flow in which we invest and become active owners.

Throughout the entire journey, we function as investors and venture builders until exit. Profits are reinvested through our evergreen model and allocated to Chalmers to support new, brilliant research.