Pinya Group från Göteborg kan bli Framtidens Innovatörer

Appen Pinyata har inte ens lanserats än, men skaparna i Pinya Group från Göteborg utsågs i tisdags till delad vinnare av SKAPA Framtidens Innovatör i Västra Götaland. Priset delas ut av Stiftelsen SKAPA och Almi Väst. I oktober representerar de Västra Götaland i Sverigefinalen med chans på förstapriset 75 000 kr. Idén till appen som kopplar samman konsumenter med relevanta företag, föddes på Chalmers Innovation Startup Camp hösten 2013.

Med appen Pinyata kan näringsidkare skapa annonser på en minut och rikta den till kunder i sitt närområde i realtid. Ett perfekt sätt för konsumenten att ta del av de erbjudanden de är intresserade av för ögonblicket, samt dela med sig av önskemål och åsikter. De fyra killarna i Pinya Group jobbar just nu för fullt med att etablera samarbeten med företag och utveckla sin prototyp. De planerar att lansera appen strax innan finalen i Stockholm.

Idén till Pinyata föddes i samband med att teamet sökte till Chalmers Innovation Startup Camp under hösten 2013. De kom in, och under det 10 veckor långa programmet hann de förfina sin idé och ta fram en första prototyp.

–  Det är fantastiskt kul att se hur långt de kommit och att andra ser det vi såg, att både idén och entreprenörerna har stor potential, säger Andrzej Brud som var teamets coach under campet.

–  Att delta i Chalmers Innovation Startup Camp var viktigt för vår utveckling, vi jobbade effektivt och kom långt på kort tid, säger Pinya Groups medgrundare Patrick Person.

Kontaktpersoner:

Andrzej Brud, VD Chalmers Innovation0703-206 336