Smart aktiesparande och molnbaserad access tar unga göteborgsentreprenörer till Silicon Valley

När Chalmers Innovation skulle utse det vinnande teamet från vårens Startup Camp blev det för svårt att välja. Det blev både aktieduon Mai och Nanna från SIGMASTOCKS och ingenjörerna bakom mobilappen Parakey som får åka på entreprenörsresa till Silicon Valley. De två teamen kommer i slutet av sommaren resa till San Fransisco där de får göra studiebesök, träffa framgångsrika entreprenörer och möjliga investerare.

SIGMASTOCKS grundades av Mai Thai och Nanna Stranne, två civilingenjörer, den förstnämnda med inriktning innovation och entreprenörskap och den andra med inriktning finansiell matematik och innovation. Tillsammans ville de skapa ett alternativ till att spara i fonder, och därmed också slippa avgifterna som kom med detta. Med sina smarta aktieportföljer gör de sparandet enklare, billigare och mer effektivt.

De fyra tekniska ingenjörerna Marcus Andersson, Jonas Arvidsson, Erik Barrefors och Eric Franklin i Parakey såg hur vi börjar fylla fickorna med fler och fler nycklar, tags, kort och liknande för att få access till olika platser. Därför byggde de en molnbaserad tjänst för att med enbart sin smartphone och en app kan öppna sin lägenhet, köpa åkband på nöjesfältet eller gå in i biosalongen.

Båda teamen fick igår motta sina priser av Chalmers Innovations VD Andrzej Brud inför hundratals besökare på Stena Innovationsdag och Demo Day.

SIGMASTOCKS hemsida

Parakey hemsida

Chalmers Innovation hemsida

Högupplösta bilder finns på begäran.

Kontaktpersoner:

Andrzej Brud, VD
andrzej.brud@chalmersinnovation.com

Szofia Jakobsson, Marknadskoordinator
szofia.jakobsson@chalmersinnovation.com

Chalmers Innovation identifierar, utvecklar och finansierar teknikbaserade tillväxtföretag. Sedan starten 1999 har de varit med och startat 104 företag. Företagen hade under 2011 en total omsättning på 558 miljoner kronor och 406 anställda. Tillsammans har det under åren totalt investerats 1,45 miljarder kronor i dessa bolag. De här resultaten gör att Chalmers Innovation idag är Sveriges ledande idéinvesterare och företagsinkubator. Chalmers Innovation är utvald att ingå i regionala samt nationella inkubatorsatsningar från Innovationsbron och Västra Götalandsregionen.

Chalmers Innovation is supported by the EU Competitiveness and Innovation Framework Programme (CIP).

• göteborg
  • entreprenör