Sociala media-appen Pickador vann resa till Silicon Valley

Pickador vinner vårens Startup Camp hos Företagsinkubatorn Chalmers Innovation. Under de 10 veckor som campet fortlöpt har de utvecklat sin idé och vinner nu en entreprenörsresa till Silicon Valley.

Pickador är en mobilapp som sorterar ut det mest relevanta innehållet från användarens olika sociala media-flöden, baserat på vad användaren markerat att den gillar eller ogillar. Förhoppningen är att kunna släppa appen publikt under 2015.

Över 80 team ansökte till vårens Startup Camp, och av de 80 valdes 11 ut att genomgå processen. Nu har det gått 10 veckor och på tisdagseftermiddagen den 19 maj hölls Demo Day, slutpresentationerna. Den tio veckor långa processen hjälper teamen att arbeta med och utveckla sina teknikbaserade affärsidéer. Till sin hjälp har de vägledning av erfarna affärscoacher, stort nätverk och inspirerande föreläsningar. Vinnaren ska ha nått långt på kort tid, varit närvarande och engagerad gentemot de andra teamen.

-Det här teamet har knappt behövt någon coachning, de har gått från klarhet till klarhet. Jag tror verkligen att de har alla förutsättningar att skapa något som blir riktigt stort, säger Szofia Jakobsson, campgeneral.

Bakom Pickador hittar vi, Osman Mirza, Ibrahim Jabarkhel, Hannes Sandberg, Pierre Karlsson, Minna Sandberg samt Anja Sandberg.

-Vi vann för vi är ett ovanligt starkt team som känner varandra väl, säger Ibrahim Jabarkhel. Vi hade en del motgångar i början men vi höll ihop och kunde gå starkt vidare, fyller Minna Sandberg i. Vi har haft en bra och nära kontakt med våra coacher och fått bra och konkreta råd. Pickador är rätt i tiden och det är en produkt som vi själva vill ha och har en skalbarhet. Folk gillar den helt enkelt, avslutar Ibrahim Jabarkhel och Minna Sandberg.

Contact:

Szofia Jakobsson

Startup Camp General

szofia.jakobsson@chalmersinnovation.com

• it och mjukvara
  • nya företag
  • nya produkter
  • regional tillväxt

Chalmers Innovation identifies, develops and finances technology-based growth companies. Established in 1999, Chalmers Innovation have evaluated 2 700 ideas, worked with over 200 projects, and been instrumental in starting over 130 companies. The 40 companies in which we are shareholders have a total value of over 1 billion SEK. We aim to be Sweden’s leading idea investor and business developer. Chalmers Innovation is selected to be included in regional and national investments from Almi Innovationsbron and Västra Götaland. Chalmers Innovation is supported by the EU Competitiveness and Innovation Framework Programme (CIP).