Att mäta är att se på världen från samma håll

För många är fakta och siffror viktigt för att kunna förstå behovet av en förändring. Tyvärr har  sällan olika delar av en organisation samma uppfattning om nuläget och vad som är viktigt.  Just därför, kan mätningar hjälpa oss inte bara att påvisa effekter i efterhand utan redan i starten av en tänkt resa att utgå från samma karta. Mätningar behövs bl a för att få alla att titta på världen från samma håll.

Hur mäter man utveckling i förändring? Räcker det med omsättning eller vinstmarginal?

För att skapa förutsättningar för långsiktig och mätbar utveckling behövs mätningar på flera plan. Vi har sett fördelar med att både mäta på den taktiska och strategiska nivån, tillsammans med att följa ekonomiska tal samt förändringar av attityder och beteenden.

Mätningar hjälper företag att enas om vad som behöver  förbättras. Men allra viktigast är förstås att kunna mäta om förändringarna verkligen lett till förbättring. Eller ha en möjlighet att vara säker på att förbättringar i en del av verksamheten inte lett till försämringar någon annanstans.

Många forskare menar att en låg grad av säkerhet och samtycke skapar kaos medan en hög grad av detsamma skapar tydlighet och enkelhet. Mätningar hjälper till att skapa både säkerhet och samtycke. Medarbetare presterar bäst i tydliga organisationer som kan svara på vart är vi, vart ska vi och vilken är min roll i detta.

Just därför är det oerhört viktigt att avsluta sin förändringsresa med att mäta och därefter enas om hur långt man nått och åt vilket håll resan skall fortsätta. Då undviker man missförstånd och olika syn på hur man lyckats och vart resan nu skall gå.

Glöm inte att presentera och visualisera data för att skapa delaktighet

Vad mäter ditt företag eller din organisation?

Kicki Molin

Kicki Molin bor i Stockholm och arbetar på change2grow som VD och Senior Konsult. Hon har ett förflutet som elitidrottare, anställd i olika chefsroller och som konsult. Erfarenheten av att leda två företag under uppköp gav nya insikter kring hur vi reagerar i förändring. Hon har därefter fortsatt att studera och arbeta med motivation, förändringskommunikation och förändringsledning.

Change2grow arbetar utifrån en 3-stegsmodell där mätning är en av de tjänster som ingår modul nr 3 avslutningsfasen (Utsikt). Läs mer om vilka modeller och metoder vi arbetar med på www.change2grow.se

• Företagsutbildning

• mäta