Ladda med stil

Laddning. Det är ett spännande ämne. Särskilt när det handlar om att ladda sin elbil på mest effektiva sätt. – Denna kabel väger mindre och är mer smidig jämfört med andra produkter på marknaden och på dess handtag går det dessutom att välja laddstyrka. Alla tre fördelar som gör Charge Amps mycket flexibel för användaren, berättar Mazdak Haghanipour på intresseorganisationen PowerCircle. Snabbladdning på bensinmack och McDonald’s eller laddning hemma och på jobbet? Men inte nog med dessa valmöjligheter. Det finns både smart och mindre smart el-laddningsutrustning att välja bland i utbudet inom så kallade Electric Vehicle Suply Equipment (EVSE).

En svensk uppfinning har blivit en uppstickare på marknaden, och gjort succé globalt. Bland annat har Mitsubishi tecknat avtal och andra stora bilproducenter är på väg in. Idén att uppfinna en effektiv, snygg och flexibel laddningskabel kom till den miljöintresserade it-ingenjören Fredrik Johnsson när han hämtade ut sin första elbil. Han som länge haft som mål att bidra till att det görs så lite avtryck i miljön som möjligt – utan att det krävs uppoffringar. Här såg Fredrik Johnsson direkt ett behov av en mer effektiv laddningskabel än den som följde med bilen. Sagt och gjort: Charge Amps blev verklighet – Vi vill att laddningen ska ske snabbt, säkert och smidigt. Charge Amps väger bara mindre än hälften av andra laddningskablar, går dubbelt så snabbt och klarar dessutom att vara smidig i temperaturer från -30 till +45 oC, säger Charlotte Eisner, VD på Charge Amps. Hon får medhåll av intresseorganisationen PowerCircle. – Att det dessutom på dess handtag går att välja antal ampere från 6 till 16 ampere gör Charge Amps mycket flexibel för användaren. Detta eftersom det kraftigt ökar antalet laddningsställen som kan komma ifråga, säger Mazdak Haghanipour på PowerCircle.›