LinkedIn är för första gången det mest utnyttjade varumärket vid nätfiskeförsök

LinkedIn är för första gången det mest utnyttjade varumärket vid nätfiskeförsök

Check Point Research (CPR) publicerar nu sin Brand Phishing Report, som redogör för utvecklingen av nätfiskeattacker under första kvartalet 2022. Rapporten visar vilka varumärken som de cyberkriminella försöker utnyttja eller efterlikna i sina försök att komma åt personlig information eller bankuppgifter från privatpersoner och företag.

LinkedIn var för första gången det varumärke som användes allra mest och hela 52 procent av alla nätfiskeförsök var relaterade till LinkedIn under perioden januari-mars 2022. Det innebär en dramatisk ökning med 44 procentenheter jämfört med fjärde kvartalet 2021. Andraplatsen under det första kvartalet 2022 innehas av DHL med 14 procent och på tredje plats hamnar Google med 7 procent.

- Om det har rått något tvivel om att sociala medier skulle bli en av de aktörer som cyberkriminella skulle rikta sig mot, så råder det bot på tvivel nu, säger Mats Ekdahl, säkerhetsexpert hos Check Point Software Technologies. Facebook har visserligen lämnat topplistan men LinkedIn har skjutit i höjden och stod för mer än hälften av alla nätfiskeförsök under det första kvartalet. Det bästa skyddet mot nätfiske är kunskap. Anställda måste utbildas i att upptäcka avvikelser som felstavade domäner, stavfel, felaktiga datum och andra detaljer som kan avslöja ett skadligt e-postmeddelande eller sms. LinkedIn-användare bör vara extra vaksamma under de kommande månaderna.

De mest använda varumärkena för nätfiske under första kvartalet 2022 var:

1. LinkedIn (relaterade till 52 % av alla nätfiskeförsök globalt)
  2. DHL (14 %)
  3. Google (7 %)
  4. Microsoft (6 %)
  5. FedEx (6 %)
  6. WhatsApp (4 %)
  7. Amazon (2 %)
  8. Maersk (1 %)
  9. AliExpress (0.8 %)
  10. Apple (0.8 %)

För att genomföra nätfiskeattacker sätter de cyberkriminella upp domännamn eller URL:er med namn som liknar kända varumärkens. Länken till den falska webbplatsen sprids sedan till utvalda individer via e-post eller sms. En användare kan också omdirigeras till den falska webbplatsen medan de nätsurfar eller skickas dit från en falsk mobilapp. Den falska webbplatsen innehåller ofta ett formulär som är avsett för att stjäla användarnas inloggningsuppgifter, betalningsinformation eller annan personlig data.

För mer information, se Check Point Softwares blogg: https://blog.checkpoint.com/2022/04/19/social-networks-most-likely-to-be-imitated-by-criminal-groups-with-linkedin-now-accounting-for-half-of-all-phishing-attempts-worldwide/