En månad kvar av nomineringsperioden för Children’s Climate Prize 2022

En månad kvar av nomineringsperioden för Children’s Climate Prize 2022

Fram tills den 15 maj kan unga som kämpar för miljö och klimat nominera sina projekt till det internationella priset Children’s Climate Prize. Priset hyllar entreprenörer, innovatörer, changemakers och naturvårdare som kommer med hållbara lösningar för vår planet. Med en månad kvar tills nomineringen stänger är det hög tid att skicka in sitt bidrag!

Den senaste IPCC rapporten visar tydligt att insatser för miljö och klimat är viktigare än någonsin. Hållbara lösningar är avgörande för vår och kommande generationers framtid. Children’s Climate Prize vill uppmärksamma och stötta unga som dagligen kämpar i det dolda och som gör enastående insatser för miljö och klimat. 2022 blir det sjunde året som priset delas ut till en ung person i åldern 12-17 år.

Vinnaren av Children’s Climate Prize får ta emot diplom, medalj och en prissumma på 100 000 SEK för att fortsätta utveckla sitt projekt. Det kan vara en individ, en grupp eller organisation som nominerar sig själva eller blir nominerade av någon annan. Under förra året inkom återigen ett rekordstort antal nomineringar från världens alla hörn, vilket är en stark indikator på all den positiva förändring som sker runt om i världen.

Nominera till Children's Climate Prize här >>

Efter nomineringsperioden stänger den 15 maj blir det upp till juryn att utse 2022 års finalister och vinnare, vilka kommer att presenteras under hösten. Children’s Climate Prize instiftades 2016 av det svenska elbolaget Telge Energi, och sedan 2020 är det Children’s Climate Foundation som årligen delar ut priset.

Läs mer om tidigare års vinnare här >>

Om Children’s Climate Prize
Children’s Climate Prize är ett internationellt pris som årligen delas ut till unga människor som har gjort extraordinära insatser för klimatet och miljön. Priset och det ekonomiska stödet förvaltas av Children's Climate Foundation som stiftats av prisets grundare Telge Energi. Priset grundades utifrån Telge Energis tro på unga människors förmåga att driva förändring i världen och är en del i deras fortgående arbete för hållbar utveckling och hållbar elproduktion i Sverige. Vinnarna av Children’s Climate Prize firas i november varje år och får då diplom, medalj och prispengar på 100 000 SEK för att fortsätta utveckla sina projekt.

Categories

The Children’s Climate Prize is an international prize annually awarded to young people who have made extraordinary efforts for the climate and environment. The award and financial support are managed by the Children’s Climate Foundation, which was initiated by the award’s founder Telge Energi. Based on Telge Energi’s belief in young people’s ability to drive change in the world, the award is now a part of their ongoing work for sustainable development and production of renewable energy in Sweden. The winners of the prize are celebrated at an award ceremony in November each year and receive a diploma, medal and prize money of SEK 100,000 to continue developing their projects.

Amanda Bjursten

Press contact Press Contact +46708371430

Welcome to Children's Climate Prize!

Children's Climate Prize supports young people's actions to bring sustainable solutions for our planet.

Children's Climate Prize
Brunnsgatan 13