Nu presenteras juryn för Children’s Climate Prize 2022

Nu presenteras juryn för Children’s Climate Prize 2022

För åttonde året ska Children’s Climate Prize delas ut till en ungdom som gjort enastående insatser för klimat och miljö. För att utse 2022 års vinnare har en eminent jury tillsatts, bestående av både unga och vuxna med bred kompetens inom området. Prisets juryordförande Johan Kuylenstierna får i år sällskap av Siiri Mäkelä, UN Environment Programme och Selin Gören, YOUTHOPIA med flera.

Juryn för Children’s Climate Prize är tillsatt och det är Children’s Climate Foundation som årligen tillsätter juryn. Precis som tidigare år består juryn av både svenska och internationella deltagare, med en bred erfarenhet av hållbarhetsarbete globalt. Ordförande för Klimatpolitiska rådet i Sverige, Johan Kuylenstierna, tar sig an rollen som juryordförande ännu ett år.

- Det ska bli extra spännande att se hur unga utvecklat och anpassat sig efter en global pandemi. Nu är det inte läge att bromsa och avvakta, utan klimatarbetet är viktigare än någonsin om vi ska nå de Globala Målen. Jag blir lika imponerad och fascinerad varje år av de fantastiska projekt som kommer in, så jag ser fram emot ett spännande juryarbete med intressanta diskussioner, säger juryns ordförande Johan Kuylenstierna.

Årets nomineringsperiod var öppen till och med 15e maj och det är nu juryns svåra uppgift att utse 2022 års vinnare. Juryn sammanträder i augusti och strax därefter kommer årets finalister och vinnare att presenteras.

- Som ung är det en av mina främsta prioriteringar att jobba för en framtid där barn, både genom sin utbildning och genom politiska ramverk, har befogenhet gällande beslut som påverkar deras egna liv. Därför är det väldigt värdefullt för mig att sitta i juryn för Children’s Climate Prize, eftersom jag har en stark tro på Generation Zs förmåga att växa under osäkra och ständigt föränderliga omständigheter och deras förmåga att komma med kreativa lösningar,
säger Selin Gören, jurymedlem Children’s Climate Prize.

Priset kommer i år att delas ut för åttonde året i rad och vinnaren tilldelas medalj, diplom och prissumma på 100.000 kronor för att utveckla sitt projekt. Priset delas sedan 2020 ut av Children’s Climate Foundation som stiftades av prisets grundare Telge Energi.

Children’s Climate Prize jury 2022:

Johan Kuylenstierna - Ordförande Klimatpolitiska Rådet i Sverige
Johan är adjungerad professor och hedersdoktor vid Stockholms Universitet. Johan har arbetat på FN i New York med Agenda 21 och vattenresursfrågor, och varit vd för Stockholm Environment Institute. Han är en aktiv föreläsare och debattör, och engagerad i flera organisationer med koppling till miljö, energi och klimat. Från den 6 september tillträder Johan som Generaldirektör för Formas.

Selin Gören - Circle of Youth, YOUTHOPIA
Selin är en 20 år gammal klimataktivist och eko-entreprenör från Turkiet. Sedan 2019 har hon organiserat klimatrörelsen i Turkiet och jobbat för att mobilisera unga som agerar mot klimatkrisen. Selin har jobbat med organisationer som Fridays For Future, Extinction Rebellion och Youth for Climate. Hon har också mottagit flertalet priser för sitt engagemang, såsom “The Inspirations of the Year Award”, “The Social Responsibility Award” och “The Diana Award”.

Siiri Mäkelä - UN Environment Programme
Siiri arbetar på enheten för ungdom, utbildning och opinionsbildning i ekosystemavdelningen vid UN Environment i Nairobi, Kenya. Siiri har varit mycket engagerad i klimataktivism och har en bakgrund inom miljö- och resursförvaltning, socialpolitik och internationellt företagande. Tidigare har Siiri arbetat som projektledare i en av de största ungdomsorganisationerna i Finland med fokus på miljö, icke-formell utbildning och affärsutveckling. Innan hon gick med i UN Environment agerade Siiri som ordförande för den finska Adenda2030-ungdomsgruppen som förespråkar hållbar utveckling.

Micael Dahlén – Författare och Ekonomiprofessor, Handelshögskolan i Stockholm
Micael är författare, internationell föreläsare och ekonomiprofessor vid Handelshögskolan i Stockholm. Han har föreläst på platser som Shanghai, New York och Lissabon, för organisationer som Google, Ericsson och The Economist. Han är utsedd till nummer 10 i världen inom sitt forskningsfält.

Vinisha Umashankar - Vinnare av Children’s Climate Prize 2020
Vinisha är en 15-årig student, innovatör och entreprenör från Indien som hyllats för sin innovation Solar Ironing Cart. 2020 vann hon Children’s Climate Prize följt av att utses till finalist i The Earthshot Prize 2021. Hon höll också ett mycket uppmärksammat tal till världens ledare på COP26.

Ismail Abdullahi - WWF Sweden Youth
Ismail brinner för jämställdhet, mångfald och en hållbar värld för alla. Förutom sitt engagemang i WWF Sweden Youth är han också hållbarhetsambassadör för Röda Korset och ledamot på FUF, Föreningen för utvecklingsfrågor i Jönköping.

Stella Axelsson - Förbundsordförande inom Unga Forskare
Stella är en 24-årig kandidatstudent från Sverige som påbörjar sin master i medicinsk bioteknik på KTH och blir forskarassistent på KI under hösten. Sedan 2018 har hon varit deltagare och sedan arrangör av den nationella tävlingen för unga forskare för att inspirera ungdomar att göra en vetenskaplig karriär. Stella har sedan 2019 arbetat som labbassistent på KTH i inledande bioteknikkurser och även tävlat för Stockholmsteamet i den internationella Genetically Engineered Machine (iGEM)-tävlingen. Under iGEM-tävlingen som avslutades med iGEM Giant Jamboree i Boston, tävlade hon även i BioHackathon'19: Lab App i Vilnius. Hennes dröm är att bli hjärnforskare och professor.

Children’s Climate Prize 2022 - så fungerar det:

• Bidrag kan nomineras nov 2021 – maj 2022
  • Juryn tillsätts under våren
  • Juryn utser finalister och vinnare
  • Finalister presenteras under september – oktober
  • Vinnare av priset presenteras i november
  • Children’s Climate Prize prisutdelningsceremoni sker i november

Categories

The Children’s Climate Prize is an international prize annually awarded to young people who have made extraordinary efforts for the climate and environment. The award and financial support are managed by the Children’s Climate Foundation, which was initiated by the award’s founder Telge Energi. Based on Telge Energi’s belief in young people’s ability to drive change in the world, the award is now a part of their ongoing work for sustainable development and production of renewable energy in Sweden. The winners of the prize are celebrated at an award ceremony in November each year and receive a diploma, medal and prize money of SEK 100,000 to continue developing their projects.

Amanda Bjursten

Press contact Press Contact +46708371430

Welcome to Children's Climate Prize!

Children's Climate Prize supports young people's actions to bring sustainable solutions for our planet.

Children's Climate Prize
Brunnsgatan 13