"Tankesättet att avfall är något vi slänger måste ändras till att "avfall" är något som, om det noggrant omhändertas, kan bidra till att förbättra världen." - Intervju med tidigare vinnarna Nav & Vihaan Agarwal

Nav och Vihaan Agarwal från New Delhi, Indien vann Children's Climate Prize 2019. Bara 11 och 14 år gamla startade de organisationen OneStepGreener som strävar efter en avfallsfri framtid, och syftar till att minska luftföroreningar och förbättra hälsa och välbefinnande för människor i New Delhi. WHO-data visar att nästan hela världens befolkning (99%) andas luft som överskrider WHO:s riktlinjer, där låg- och medelinkomstländer lider av de högsta exponeringarna. New Delhi är med stor marginal den mest förorenade huvudstaden i världen. Vi intervjuade Nav & Vihaan för att ta reda på vad som har hänt med projektet sedan de tilldelades priset och vad planerna är för OneStepGreener i framtiden.

- Hur påverkade det er att vinna Children’s Climate Prize 2019 och hur har ni utvecklat ert projekt sedan dess?

Att vinna Children’s Climate Prize var en vändpunkt för oss. Det gav oss mycket drivkraft och självförtroende att fortsätta med ännu större lust. Många dörrar öppnades som vi inte hade tänkt på som att träffa Sveriges kung och drottning och Indiens president och presidentfru. Vi har utökat vårt projekt mångfaldigt sedan priset, investerat i vårt backend-system och logistik, och är nu verksamma i tre städer med fler platser under diskussion.

- Bara månader efter att ni fick priset drabbades världen av en global pandemi och vi har alla påverkats på olika sätt. Hur har pandemin påverkat ert arbete med OneStepGreener?

Inledningsvis avbröts vårt arbete eftersom dörr-till-dörr-upphämtningar var tvungna att stoppas på grund av den lockdown som infördes i Indien. Vi höll vårt samhälle engagerat med regelbundna meddelanden som upprepade vikten av att sortera avfall och ta hand om miljön i bästa möjliga utsträckning. När nedstängningen långsamt lättade kunde vi starta ett avlämningscenter, det första i sitt slag i Delhi, där människor kunde lämna sitt avfall på ett säkert sätt. När situationen väl var lugn igen återinförde vi även upphämtningarna. Under den här tiden behövde vi inte säga upp någon av våra teammedlemmar utan fortsatte vår verksamhet.

- Vad har ni för planer för 2022 och framåt?

Vi utökar vår räckvidd till fler bostäder, skolor och kontor och planerar att starta verksamhet i ytterligare en stad i år. Vi har ambitiösa trädplanteringsmål på 10 000+ träd denna monsun. Vi flyttar till ett större lager för att möta den förväntade kvantitetsökningen med expansionsplanerna. Samtidigt tittar vi också på att knyta an till större återvinningsföretag och för ett större antal olika föremål. Vi arbetar med stora institutioner för att återvinna deras avfall.

- Ni har en nollvision gällande avfallshantering för att minska luftföroreningarna, så vad hoppas ni på ska hända nu? Vad tror ni behöver förändras på global nivå?

Politiken måste förändras, vi behöver en ny politik - strängare politik, som måste genomföras. Tankesättet att avfall är något vi slänger måste ändras till att "avfall" är något som, om det noggrant omhändertas, kan bidra till att förbättra världen.

- Slutligen så inspirerar ni massor av andra unga med ert arbete. Vilket råd skulle ni vilja ge till dem för att de själva ska agera?

1. Folk kommer att motarbeta dig men du måste hålla ut, och när du gör det kommer du att finna dig själv omgiven av likasinnade som vill hjälpa dig att växa.
          2. Om du vill göra något, ge dina 100% för det är bara då du kan nå din fulla potential som kommer att ha störst inverkan på världen.
          3. Var inte rädd för att sätta dina prioriteringar och fokusera på dem.