Teknikföretaget Christian Berner AB levererar packmaskin, palletering och krymphuvsutrustning för cement till Cementa AB i Skövde. Lösningen bidrar till bättre lagringsmöjligheter och längre hållbarhet av cementen.

Cementa AB är ett av Sveriges största byggmaterialföretag som tillverkar och marknadsför cement samt erbjuder kunskap om användning av cementbaserade produkter. Kravet ifrån Cementa var en väderbeständig PE-säck för fyllning i Cementas regi i Skövde. Installation sker i december 2015.

Säckfyllning sker i en kabin med förseglade fyllningsmunstycken. Ventilationssystemet inne i packmaskinen garanterar renhet under packningsprocessen vilket i sin tur bidrar till en dammfri miljö. Det är så pulverliknande produkter förpackas i PE-säckar. Plastsäcken gör produkten okänslig för väder, är formbeständig och har en effektiv fuktspärr, vilket var Cementas krav. Plastsäcken resulterar även i besparing av CO2 sett ur livscykelanalysen, då kunden kommer få mindre spill och säcken tåla den tuffa miljön i norra Europa.

– Packmaskinen klarar Cementas krav avseende kapacitet för deras olika kvaliteter, vilket vi är nöjda med att kunna leverera, säger Kurt Olofsson, Teknisk säljare på Christian Berner AB.

I Christian Berners leverans ingår även palletering och krymphuvsutrustning av Haver & Boecker till Cementa. All säckfyllning kräver att den säckade produkten läggs på pall. Därför är det viktigt att båda systemen är ifrån samma tillverkare för att säkerställa funktionssäkerheten och minska risken för produktionsstopp.

– En komplett lösning med packmaskin och palleteringsutrustning från en och samma leverantör innebär säkerhet och minskade underhållskostnader för kunden, säger Kurt Olofsson, Teknisk säljare på Christian Berner AB.

Christian Berner började med egen tillverkning och maskiner och kompletta system. Det var 1901. Idag representerar vi Europas ledande tillverkare av förpackningssystem och bevakar ständigt den tekniska utvecklingen i branschen.

– Vi är väldigt nöjda med den utrustningen vi har handlat upp, i och med detta kommer Cementa i Skövde ha Sveriges modernaste packeri för säckad cement, säger Alexander Lagerholm, projektingenjör på Cementa AB.

Kurt Olofsson, teknisk säljare på Christian Berner AB, tfn +46 (0) 31-336 69 22 E-post: kurt.olofsson@christianberner.com, www.christianberner.se

• säckfyllning
  • cementa ab
  • industri

Christian Berner Tech Trade-koncernen (publ – noterat på Nasdaq First North) har mer än 115 års erfarenhet av teknisk handelsverksamhet. Vi erbjuder kvalitetsprodukter och systemlösningar med fokus på miljöteknik från europeiska tillverkare till industrier och kommuner i Sverige och övriga Norden. Koncernen har cirka 130 medarbetare i hela Norden, och en nettoomsättning på omkring 400 MSEK. Christian Berner Tech Trade AB är huvudbolag för handelsverksamheten, och genom dotterbolagen i Danmark, Finland, Norge och Sverige marknadsförs vårt produktprogram i hela Norden. Mer information om Christian Berner finns på www.christianberner.se och www.christianberner.com.