Kompletta lösningar för Massöverförings- och Separationsteknologi genom samarbete mellan Christian Berner AB och Koch-Glitsch UK.

Christian Berner meddelar att de från 1 januari 2013 har tecknat avtal med Koch-Glitsch för att verka som agent och distributör i Sverige, Norge, Finland och Danmark. Med detta avtal och styrkan hos respektive företag i kombination, skapas ett mervärde för kunder på den nordiska marknaden.

Christian Berner har lång erfarenhet av att leverera avancerad teknisk utrustning till den nordiska regionen. Koch-Glitsch är världsledande inom design, tillverkning och leverans av massöverförings- och separationsteknisk utrustning för bl.a. kemi, petrokemi, raffinering samt gasindustri.

"Avtalet med Koch-Glitsch ger oss nya möjligheter och tillåter oss att erbjuda ett bredare utbud av våra produkter i Norden", säger Bo Söderqvist VD för Christian Berner Tech Trade AB. Han fortsätter ”Vi ser dessutom i framtiden även klara synergier med roterande maskiner ur vårt befintliga sortiment som bl.a. kompressorer.”

De produkter som nu blir tillgängliga via Koch-Glitsch är:
• Kolonnbottnar
• Strukturerad kolonnpackning
• Fyllkroppar
• Kolonninredning
• Demistrar
• All relaterad teknik

Lager och tillverkning i Storbritannien och Italien förkortar ledtiderna för Koch-Glitsch produkter, vilket bidrar till en högre servicenivå. "Detta samarbete passar oss väl och ligger helt i linje med vår vision att bli en ledande partner för tekniska lösningar", säger Bo Söderqvist.

Kate Caddick, försäljningschef i norra Europa för Koch-Glitsch säger: "Christian Berner har betydande kunskap och erfarenhet inom branschen och denna region. Avtalet med Christian Berner ger oss en mycket starkare marknadsnärvaro i Norden och en möjlighet att ge ökad service och mervärde för befintliga och potentiella kunder."

• strukturerad kolonnpackning
  • fyllkroppar
  • kolonninredning
  • demister
  • process
  • raffinering
  • massöverföringsteknik
  • separationsteknik

Christian Berner Invest är ett nordiskt investeringsföretag som grundades 1897. Idag utgörs ägarkretsen av medlemmar ur den tredje och fjärde generationen av familjen Berner. Ända sedan starten har målsättningen varit att med etiskt och ekonomiskt ansvar utveckla företag så att de ger en god och långsiktig avkastning. Koncernen har en försäljning på ca 600 MSEK och runt 220 medarbetare i Norden, fördelat på fyra verksamhetsgrenar: Handel, Industri, Fastigheter och Övriga investeringar. Christian Berner Tech Trade AB är  huvudbolag i verksamhetsgren Handel. Christian Berner Tech Trades produktprogram marknadsförs i Norden via dotterbolag i Danmark, Finland, Norge och Sverige. Mer information om Christian Berner Tech Trade finns på www.christianberner.com och ytterligare information om Christian Berner Invest finns på www.christianbernerinvest.com.