Peab väljer än en gång vibrationsdämpning från Christian Berner AB för att skapa nya bostäder

Christian Berner AB levererar vibrations- och stomljudsisolering till Peab Bostad för grundläggning av hus till projektet Kv Traversen 8. BRF Allégården, intill järnvägen i centrala Sollentuna.

I storstäder är en av de stora utmaningarna tunnelbanan och spårvägar som skapar buller och kraftfulla vibrationer. Med Christian Berners teknik och material är det möjligt att bygga bostäder nära den här typen av infrastruktur.

- Vi är ledande i Norden inom vibrationsteknik och bidrar med vår teknik och expertis till att det kan byggas fler bostäder i våra städer. Vi är nästan alltid med tidigt för att kunna konsultera i projekteringen. Detta också för att typen av lösning man väljer kan påverka förutsättningarna ordentligt, säger Rolf Calmstierna, Produktchef Bygg, på Christian Berner AB.

Sylomer® är ett fjädrande material med hög inre dämpning som används för vibrations- och stomljudsisolering där kraven är höga. För 6 år sedan levererade Christian Berner en liknande lösning för kvarteret intill, Traversen 7. Även den gången åt Peab.

- Vår lösning ger människor bättre livskvalitet samt skapar förutsättningar för en hållbar utveckling, säger Rolf Calmstierna, Produktchef Bygg, på Christian Berner AB.

Kravet var att presentera en lösning med en insättningsdämpning på 15 dB över ett brett frekvensområde. Utöver det hade Christian Berner också att ta hänsyn till komfortvibrationer och att uppställningsfrekvensen högst fick ligga på 10 Hz. Tillsammans med Peab och konstruktören Byggteknik i Gävle (Numera WSP) optimerades lösningen för bästa prestanda och kostnad. Ljudkonsult i projektet var ÅF.

Lösningen som nu gjordes är 37.5 mm tjock för den delen med betongplatta på mark samt 50 mm för pålad del. Grundläggningen är fördelad på längsgående grundsulor, pelarsulor och pålsulor. Projektet beräknas vara klart för inflyttning första kvartalet 2016.

– Vi valde åter Christian Berner som leverantör då vi har tidigare bra erfarenhet och är mycket nöjda med deras material som möter branschens höga krav på vibrationsdämpning. Detta är oerhört viktigt då det är extremt svårt att byta ut vibrationsdämpningen då huset är uppfört. Tack vare materialets långa hållbarhet blir det även en mycket kostnadseffektiv och miljövänlig lösning för oss, säger Leif Sternehäll, inköpare på Peab Sverige AB.

Rolf Calmstierna, Produktchef Bygg Christian Berner AB, tfn +46 (0) 31-336 69 35
E-post: rolf.calmstierna@christianberner.com
www.christianberner.com

• bygg
  • vibrationsdämpning
  • sylomer
  • peab
  • infrasktruktur
  • christian berner tech trade

Christian Berner Tech Trade-koncernen (publ – noterat på NASDAQ First North) har mer än 115 års erfarenhet av teknisk handelsverksamhet. Vi erbjuder kvalitetsprodukter och systemlösningar med fokus på miljöteknik från europeiska tillverkare till industrier och kommuner i Sverige och övriga Norden. Koncernen har cirka 130 medarbetare i hela Norden, och en nettoomsättning på omkring 400 MSEK. Christian Berner Tech Trade AB är huvudbolag för handelsverksamheten, och genom dotterbolagen i Danmark, Finland, Norge och Sverige marknadsförs vårt produktprogram i hela Norden. Mer information om Christian Berner finns på www.christianberner.se och www.christianberner.com.