Cinnamon firar 10års jubileum! Läs grundaren Ninni Jonssons blogg varje vecka.

För 11 år sen startades Twosouls, företaget bakom det svenska skovarumärket Cinnamon.

Vi var två personer som startade företaget Twosouls AB 2008.

Idén till namnet fick vi av Two souls= Två själar (dvs vi som startade företaget) det låter ju på engelska som Two soles (två sulor, dvs ett par skor). Det tyckte vi var fyndigt.

Vi hade ingen klar plan med företaget annat än att vi ville jobba med skor och i eget företag. Vi hade inget starta-eget-bidrag, utan började med två tomma händer och levde på våra mäns inkomster. Genom kontakter fick vi det första uppdraget att sälja några internationella (för Sverige okända) skomärken på provision till skobutiker.

Vi ringde runt till skobutiker för att boka möten och visa den provkollektion vi fått, men det visade sig oerhört svårt att få komma och visa skorna hos etablerade skobutiker. De ville sälja välkända märken och inte prova på något nytt.

Jag hade fått låna mins föräldrars gamla Volvo och vi sov över hos vänner och bekanta för att hålla nere alla kostnader. Att sälja på provision som agent i skobranschen är tufft, då det innebär att man inte får betalt förrän mer än ett halvår efter man gjort införsäljningsarbetet.

Efter några veckor hoppade min kollega av företaget.

• Mode

• mora