IT-konsultbranschen i kraftig förändring

Anders Barnå är en riktig veteran inom konsultbranschen. De senaste åren har han varit vd för Konsultbolag1 som växte från 20 till över 100 konsulter innan han slutade nu i januari. Under hösten kommer Anders att skriva blogginlägg här. Han kommer att fördjupa sig i det som händer i branschen och vilka utmaningar konsultbolagen står inför.

Efter 20 år som aktiv ledare i konsultbranschen känns det bra att få stanna upp och reflektera. En hel del har hänt under åren som passerat.

Jag debuterade som konsultchef i slutet av 1995 och hamnade direkt i en sanslös efterfrågebubbla. Eftersökta kompetenser var då Windows NT, Lotus Notes VB och C++. Stordatorerna fanns inom alla stora bolag vilket gjorde att även Cobol-kompetens var mycket efterfrågat. De stora bolagen hade och driftade sina egna maskiner och drev det mesta av utvecklingen inhouse. Internet var ännu i sin linda och IT sågs som ett verksamhetsstöd och det fick inte kosta för mycket. Kompetensen inom de stora bolagen fanns i de äldre lösningarna, behoven var stora inom det som då var modern teknik.

Lättare att tjäna pengar förr... Läs hela inlägget IT-konsultbranschen i kraftig förändring

• Konsultverksamhet

Anders Hagberg