Q2 2016: Full fart i konsultbranschen

”…en sällan skådad hög efterfrågan på marknaden.” Q2-rapporterna vittnar om strålande tider för konsultbolagen. Beläggningen är bra och priserna är på väg att höjas samtidigt som kvartalet även präglas av positiva kalendereffekter.

De flesta bolag växte kraftigt under kvartalet, både genom organisk och förvärvad tillväxt. Mest växte AddNode med hela 36 procent efter sina förvärv av bland annat Transcat. Den organiska tillväxten låg på sex procent för bolaget. B3IT är en annan riktig snabbväxare, både genom förvärv men även den organiska tillväxten låg på imponerande 27,6 procent.

Alla bolag vittnar om stark efterfråga och hög beläggning. Samtidigt låg påsken tidigt i år, vilket påverkade Q1 negativt medan Q2 istället gynnades av positiva kalendereffekter som bidrog till att marginalerna och tillväxten blev ännu starkare.

HiQ är (som vanligt) bolaget som har högst rörelsemarginaler under kvartalet.

Konsultbolagen växer

Tittar vi på medarbetarsidan är det främst tillväxtsiffror här också. HiQ har lyckats växa med hela 5,0 procent under kvartalet. Rejlers har minskat mest efter sitt tidigare besparingsprogram.

Fullständiga tabeller över konsultbolagens omsättning, resultat och rörelsemarginal tillsammans med antalet medarbetare får ni här.

Konsulter är hjältar som förtjänar de bästa verktygen. Därför har vi tagit fram Cinode – ett nischat affärsstöd för konsultbolag.

Samtliga inom bolaget har själva varit konsulter, säljare och chefer. Vi vet hur frustrerande det är att arbeta med word-profiler, manuella beläggningsmatriser och hemmagjorda excelmallar. De problem som finns inom konsultbranschen har vi gjort till vår uppgift att lösa.

Vår passion är att förenkla det dagliga arbetet för alla inom konsultbranschen.