Chorizon återtar tronen som Sveriges populäraste korv

Sverige är fortfarande en nation av korvälskare. Circle K:s årliga rapport Korvkartan visar tydligt att svenskarna fortsätter att äta korv ofta och mycket, och gärna med senap på. Chorizon återtar en topplacering som den mest uppskattade korven och Dalarna tar över tronen från Jämtland som det mest korvätande länet.

2023 års upplaga av Korvkartan är här. Kartläggningen, som gjorts sedan 2021 tillsammans med Kantar Sifo på uppdrag av Circle K, ställer djupgående frågor om svenskarnas korvvanor till över 3000 personer i hela landet. Chorizon har återtagit tronen som den mest populära korven efter att grillkorven förra året kom ikapp och då tog en delad förstaplats. Men vinsten är knapp – 43 procent uppger att chorizon är den godaste och 42 procent väljer grillkorven. På tredje plats hamnar kokt korv (35 %) följt av kabanoss (27 %).

- Vi tar korv på allvar och den här undersökningen bevisar verkligen att klassikerna är klassiker av en anledning och går ofta hem på bred front. För oss är det samtidigt viktigt att kunna erbjuda en stor variation på såväl korvar som bröd och toppings för att alla alltid ska hitta något som passar. Vi är heller inte rädda att testa nya smaker utifrån säsong eller trender, säger Erika Albansson Söderlund, kommunikationschef Circle K.

Svenskarna är fortsatt förtjusta i korv, hela 63 procent äter korv minst en gång i månaden och i genomsnitt äter vi 49 korvar per person och år. Männen konsumerar fler, 56 i snitt, än kvinnor som landar på 41 per år. Hela sex procent av svenskarna uppger dock att de äter 10-20 korvar per månad (män 9 % och kvinnor 3 %).

Stora korvskillnader runt om i landet

Precis som tidigare års Korvkartor finns det tydliga trender över hela landet. Det är nu invånarna i Dalarna som är landets största korvfantaster, hela 77 procent uppger att man äter korv minst en gång i månaden och i snitt 60 korvar per år och person. Titeln tar man över från förra årets vinnare Jämtland. På andra sidan spektret är det värmlänningarna som i år verkar ha tappat korv-aptiten då 70 procent förra året uppgav att de äter korv minst en gång i månaden jämfört med årets siffra som ligger på 53 procent. På Gotland och i Värmland uppger även 12 procent att man aldrig äter korv jämfört med rikssnittet på 6 procent.

Korvkartan 2023 visar precis som tidigare år att senapen är herren på korvtäppan (73 %) när det gäller topping, följt av 66 procent för ketchup och 38 procent för rostad lök. Men även på tillbehörsfronten finns det tydliga regionala skillnader och preferenser. Bostongurkan är en vattendelare i landet, men är älskad bland Jönköpingsborna (30 %) och Kalmarborna (27 %). Räksalladen är, tvärtom mot vad många kanske tror, inte helt omtyckt bland göteborgarna (7 %). Istället är den mest älskad i Dalarna (19 %) och de norra delarna av landet, och då främst bland västernorrlänningarna (17 %) och jämtlänningarna (16 %).

- Det är alltid lika roligt att titta på de här siffrorna. Som en av de största korvsäljarna i landet vet vi att alla typer av människor både äter och uppskattar korv. Det går snabbt, det är gott och man vet vad man får. Men det är också kul att se hur smaken och preferenserna skiljer sig så pass mycket och att vi upptäcker trender i olika delar av landet, avslutar Erika Albansson Söderlund.

De mest udda tillbehören svenskarna har haft på sin korv (urval):

• Ananas
  • Glass
  • Lingonsylt
  • Hallonsylt
  • Remouladsås
  • Anjovis
  • Kaviar
  • Messmör
  • Honung
  • Vispad grädde
  • Surströmming

Korv-fakta i urval:

• 1 procent av männen uppger att de äter korv minst en gång om dagen
  • 18 procent av män och 9 procent av kvinnor äter korv ”ett par gånger i veckan”
  • 4 procent av männen och 7 procent av kvinnorna väljer en vegetarisk/vegansk korv först
  • Bland storstäderna äts det mest korv i Göteborg – 48 om året i snitt. Tvåa kommer Malmö med 46 korvar och sist Stockholm med 44. I övriga landet äter man i snitt 52 om året.
  • Minst korv äter man i Västerbotten. 41 per år jämfört med rikssnittet på 49.
  • Kör man bil på biogas äter man hela 59 korvar per år i snitt. Minst äter elbilsägarna – 48.

Om undersökningen
Undersökningen genomfördes i Kantar Sifos webbpanel under perioden 18 augusti–3 september 2023. Totalt intervjuades 3324 personer i åldern 16–79 år. Webbpanelen är riksrepresentativt rekryterad utifrån slumpmässiga urval. Det förekommer ingen självrekrytering i Kantar Sifos webbpanel.

Vi har ca 760 drivmedelsstationer anpassade för både personbilar och tung trafik. Av dessa är nästan 300 fullservicestationer. Vi erbjuder hela bredden av drivmedelsprodukter – oavsett vilken motor bilen drivs av. Var fjärde liter är förnybar och stationer med ultrasnabbladdare ökar snabbt med vår ambitiösa plan för såväl personbilar som lastbilar. Dessutom serverar vi god mat som passar alla smaker och ekologiskt och rättvisemärkt kaffe. Vi har biluthyrning med brett utbud, hållbara biltvättar och spolarvätska på pump. Vi gör det snabbt och enkelt att vara på väg.

Om Alimentation Couche-Tard Inc.
Couche-Tard is a global leader in convenience and fuel retail, operating in 24 countries and territories, with more than 14 000 stores, of which approximately 10 700 offer road transportation fuel. With its well-known Couche-Tard and Circle K banners, it is one of the largest independent convenience store operators in the United States and it is a leader in the convenience store industry and road transportation fuel retail in Canada, Scandinavia, the Baltics, as well as in Ireland. It also has an important presence in Poland and Hong Kong SAR. Approximately 122 000 people are employed throughout its network.

For more information on Alimentation Couche-Tard Inc. or to consult its annual Consolidated Financial Statements and Management Discussion and Analysis, please visit: http://corpo.couche‑tard.com.