Circle K och Löfbergs har inget mer kaffe att rädda

Circle K och Löfbergs har inget mer kaffe att rädda

För två år sedan inledde Löfbergs och Circle K ett hållbarhetsprojekt som gick ut på att rädda bönor som annars riskerade att bli svinn i kafferosteriet i Karlstad. Nu läggs projektet ner. Anledningen? Det finns inget kaffe kvar att rädda.

”Räddat kaffe” lanserades 2021 och fick ett varmt välkomnande av Circle Ks kunder. Satsningen, som inleddes som en pilot på ett begränsat antal stationer, kom snabbt att utökas till att finnas på samtliga nära 300 stationer runt om i Sverige. Circle K serverar 11 miljoner koppar kaffe till sina kunder varje år, och totalt har det blivit drygt 4 miljoner koppar räddat kaffe under projektets gång – vilket motsvarar 42 ton räddade kaffebönor.

- När Löfbergs kom till oss med en önskan om att rädda kaffe tillsammans blev vi överlyckliga, det här projektet har allt man kan önska sig. Tillsammans minskar vi matsvinn och har fått en unik produkt – till samma pris som vårt ordinarie kaffe. Det är helt enkelt en ”no-brainer” att välja det mest hållbara kaffet vi har, och det är nog en av de starkaste anledningarna till att det gått så bra, säger Erika Söderlund, kommunikationschef på Circle K.

80–90 % av kaffets klimatpåverkan sker i odlarlandet, vilket betyder att när kaffet når Sverige behöver varje böna komma till användning. Tack vare Räddat kaffe har Löfbergs lyckats minska sitt svinn med 33 %.

- Att minimera svinnet och samtidigt bjuda på en smakupplevelse långt utöver det vanliga är naturligtvis en dröm! Projektet har bidragit till att vårt svinn i produktionen nu är nere på rekordlåga 0,3 procent, en fantastisk siffra. Det betyder att arbetet vi gjort tillsammans med Circle K har gett goda resultat på många sätt, säger Anders Thorén, kommunikationschef på Löfbergs.

Fakta Räddat Kaffe

Ett samarbete mellan Löfbergs och Circle K där kaffe som riskerat bli svinn använts för att skapa unika blandningar.

• Sammanlagt har 42 ton kaffebönor räddats från svinn
    • Satsningen säkerställer en besparing på 195 ton CO2
    • Användningen av bekämpningsmedel minskar med 200 kg
    • En yta motsvarande 59 fotbollsplaner ställs om till hållbar produktion

För mer information, kontakta gärna:

Erika Albansson Söderlund, kommunikationschef Circle K
    erika.soderlund@circlekeurope.com

Anders Thorén, kommunikationschef Löfbergs

anders.thoren@lofbergs.se

Vi har ca 760 drivmedelsstationer anpassade för både personbilar och tung trafik. Av dessa är nästan 300 fullservicestationer. Vi erbjuder hela bredden av drivmedelsprodukter – oavsett vilken motor bilen drivs av – och vi bygger ultrasnabbladdare i högt tempo över hela Sverige, för såväl personbilar som lastbilar. Dessutom serverar vi god mat med något för alla smaker och ekologiskt och rättvisemärkt kaffe. Vi har biluthyrning med brett utbud, biltvättar som renar och återanvänder nästan allt vatten och branschens mest prisbelönta korvsortiment. Vi gör det snabbt och enkelt att vara på väg.

Om Alimentation Couche-Tard Inc.
    Couche-Tard is a global leader in convenience and fuel retail, operating in 24 countries and territories, with more than 14 000 stores, of which approximately 10 700 offer road transportation fuel. With its well-known Couche-Tard and Circle K banners, it is one of the largest independent convenience store operators in the United States and it is a leader in the convenience store industry and road transportation fuel retail in Canada, Scandinavia, the Baltics, as well as in Ireland. It also has an important presence in Poland and Hong Kong SAR. Approximately 122 000 people are employed throughout its network.

For more information on Alimentation Couche-Tard Inc. or to consult its annual Consolidated Financial Statements and Management Discussion and Analysis, please visit: http://corpo.couche‑tard.com.