Nya laddare till Circle K

Circle K laddar för påskfirande - 20 % fler laddplatser sen årsskiftet

Påskhelgen närmar sig och med den väntas ökade trafikströmmar runt om i landet. Som ett påskägg till alla elbilister öppnar Circle K nu för laddning på ytterligare fyra nya platser – och kan samtidigt konstatera att man under 2024 ökat antal laddplatser under eget varumärke med 20 % jämfört med 2023.

Nu kommer ultrasnabba laddare till fyra nya stationer; Bollebygd, Karlstad, Luleå och Uppsala. Sedan årsskiftet har Circle K öppnat 62 nya laddplatser för lätt trafik, varav 24 de senaste veckorna. Det betyder att tillgången till laddning ökat med 20 % i kedjan, som erbjuder 430 ultrasnabba laddplatser under eget varumärke över Sverige. Räknar man in partners är totalen uppe i över 600 laddplatser.

- De tre första månaderna har varit fantastiskt bra! Det händer mycket och det händer fort. Vi har haft 1000 laddplatser som en milstolpe till 2030, men vi kommer att vara där redan 2026. Vi är särskilt glada att kunna öppna fyra nya stationer precis i tid för påskhelgen. Det är vår påskpresent till alla elbilister, säger Jenni Alterling, Senior Manager E-mobility på Circle K.

Den snabba takten är en del av företagets fortsatta engagemang för att stödja övergången till elbilar och göra det både enklare och mer bekvämt att resa med elbil. Genom sin långa erfarenhet, inte minst från grannlandet Norge där man varit pionjär, har man sett att det är viktigare med många laddplatser på varje ställe, än att bygga några få laddare utspritt på många ställen.

- Vi har en strategisk plan och med den i ryggen fortsätter vi att driva utvecklingen inom såväl tung som lätt trafik. Vi gillar att ha ledartröjan när det gäller ökad tillgänglighet för laddning och vi ser att trafikströmmarna är goda till oss. Det visar med all tydlighet att vi gör rätt saker, avslutar Alterling.

Utöver de nya stationerna har följande stationer nyligen fått tillskott av fler laddplatser; Halmstad Sannarp, Gränna, Borås Hultasjögatan och Örebro Västhaga.

För mer information, kontakta gärna:

Erika Albansson Söderlund, Kommunikationschef Circle K Sverige AB

Erika.soderlund@circlekeurope.com

Vi har ca 760 drivmedelsstationer anpassade för både personbilar och tung trafik. Av dessa är nästan 300 fullservicestationer. Vi erbjuder hela bredden av drivmedelsprodukter – oavsett vilken motor bilen drivs av – och vi bygger ultrasnabba laddare i högt tempo över hela Sverige, för såväl personbilar som lastbilar. Dessutom serverar vi god mat med något för alla smaker och ekologiskt och rättvisemärkt kaffe. Vi har biluthyrning med brett utbud, biltvättar som renar och återanvänder nästan allt vatten och branschens mest prisbelönta korvsortiment. Vi gör det enkelt att vara på väg.

Om Alimentation Couche-Tard Inc.
    Couche-Tard is a global leader in convenience and fuel retail, operating in 24 countries and territories, with more than 14 000 stores, of which approximately 10 700 offer road transportation fuel. With its well-known Couche-Tard and Circle K banners, it is one of the largest independent convenience store operators in the United States and it is a leader in the convenience store industry and road transportation fuel retail in Canada, Scandinavia, the Baltics, as well as in Ireland. It also has an important presence in Poland and Hong Kong SAR. Approximately 122 000 people are employed throughout its network.

For more information on Alimentation Couche-Tard Inc. or to consult its annual Consolidated Financial Statements and Management Discussion and Analysis, please visit: http://corpo.couche‑tard.com.