Invigning av ny Statoilstation med Strängnäs första etanolpump

Torsdagen den 26 maj invigde kommunstyrelsens ordförande, Torgny Jonsson, Statoils nybyggda bensinstation vid Biskopskvarn i Strängnäs. Stationen är utrustad med Strängnäs första försäljningsställe för miljöbränslet etanol E85. Statoil har ett trettiotal etanolpumpar i Sverige och planerar en kraftfull satsning på fler. Till sommaren utökas antalet etanolpumpar till 55 och i slutet av 2006 ska Statoil ha 120 stycken över hela landet. De nya tankställena för etanol placeras till att börja med i större och mellanstora städer samt utmed Europavägarna. Flera nya etanolpumpar etableras också i samarbete med kommuner och landsting. - Kommunen ser positivt på Statoils nyetablering som medfört sju nya arbetstillfällen på orten. Vi välkomnar också satsningen på etanol som underlättar för Strängnäsborna att bidra till en bättre miljö, säger kommunstyrelsens ordförande Torgny Jonsson. Etanol E85 (85 procent etanol och 15 procent bensin) är anpassat för bränsleflexibla etanolbilar, det vill säga bilar som kan tankas med både E85 och bensin. En kraftig ökning av antalet bränsleflexibla etanolbilar väntas under 2005 då bland annat Ford, Saab och Volvo lanserar nya bilmodeller för etanol. - Det är glädjande att vi nu kan öppna en helt ny station med Strängnäs första etanolpump. Biobaserade drivmedel är en allt viktigare del i vår produktportfölj och Statoils inriktning är att fortsätta utöka antalet tankställen för etanol i takt med att efterfrågan ökar, säger Håkan Kirstein, VD Statoil Detaljhandel AB. Etanol E85 är ett förnybart drivmedel som framställs ur bland annat spannmål. Användning av etanol leder till väsentligt lägre utsläpp av växthusgasen koldioxid. Statoil blandar också in fem procent bioetanol i den 95-oktaniga bensin som säljs vid Statoilstationer, vilket är ett effektivt sätt att reducera koldioxidutsläppen. Stationen i Strängnäs ligger vid korsningen mellan E20 och riksväg 55 och är öppen dygnet runt. Här finns kontomat- och kassabetalning vid alla pumpar, samt spolarvätska i lösvikt från pump. Stationen är en så kallad ICA Express – en större butik där sortimentet på dagligvaror är utökat jämfört med andra servicebutiker på bensinmarknaden. För ytterligare information, kontakta: Monica Zentio, köpman Statoil i Strängnäs: 0152-220 02 Einar Botten, drivmedelsansvarig Statoil: 08-429 61 54, 070-429 61 54 eller einar.botten@statoil.com Anna Åberg, informatör Statoil: 08-429 60 80, 070-429 60 80 eller anna.aberg@statoil.com