Marginella miljöfördelar med svensk MK1 diesel

I en ny rapport från IVL visas att miljöfördelarna med svensk MK1 diesel i förhållande till Svavelfri europadiesel minskat kraftigt. Modern motorteknik och svavelreduktion ger båda samma låga partikelutsläpp. Samtidigt noteras i rapporten att 90 % av partiklarna som vägtrafiken alstrar kommer från vägslitage och uppvirvling och alltså inte har något samband med drivmedlet. Rapporten från IVL, Svenska Miljöinstitutet, presenterades på ett seminarium om dieselbränsle. Förutom de lågskattade MK1 bränslet finns två andra dieselkvaliteter tillgängliga för omedelbart bruk; Svavelfri europadiesel och Agrodiesel 15/Statoil Biodiesel 15. Trots sina miljöfördelar hålls båda dessa kvaliteter borta från marknaden genom att de placeras i sämsta miljöskatteklass. – Den svenska miljöklassningen av bränslen har kommit att bli ett hinder för utvecklingen av nya miljö- och klimatvänliga alternativ säger Helena Fornstedt, informationsdirektör på Statoil. Idag kan vi se att den försvårar introduktionen av förnyelsebara drivmedel som vår Biodiesel 15 och den klimatvänliga och billigare Svavelfria europadieseln. Skatteskillnaden mellan olika dieselkvaliteter har bland annat motiverats med att de ger upphov till olika mycket partikelutsläpp. Enligt den studie IVL genomfört är dock skillnaderna inte signifikant för nya bilar men kvarstår för äldre bilar. Den snabba ökningen i nybilsförsäljningen av dieselbilar - +18 procent hittills i år - medför dock att andelen gamla dieselbilar minskar snabbt. – Genom att byta ut mellan 10 och 20 procent av person- och lastbilarna kan vi helt kompensera för skillnader i partikelutsläpp mellan MK1 och Svavelfri europadiesel, säger docent Erik Fridell på IVL. Det avgörande för partikelutsläppen är svavelhalten i bränslet och användande av partikelfilter. Svavelfri europadiesel är idag standardkvalitet i Norden utom Sverige liksom i Tyskland och Nederländerna. Rapporten från IVL kan beställas från IVL, Erik Fridell, erik.fridell@ivl.se eller från Svenska Statoil AB, Vivianne Habra, svstsvha@statoil.com , tfn 08-429 6418. För ytterligare information, kontakta: Helena Fornstedt, informationsdirektör Statoil: 08-429 61 32, 070-429 61 32, shep@statoil.com Erik Fridell, docent IVL: 031-725 6249, 0730-78 97 12 , erik.fridell@ivl.se Svenska Statoil AB är ett av Sveriges ledande energibolag som värnar om ett miljö- och klimattänkande i alla produktionsled. Verksamheten består av försäljning och distribution av bensin, E85, biogas, diesel, eldningsolja, el, energilösningar, gasol, bitumen, flygbränsle, smörjolja och pellets till företag och privatpersoner, samt driver ca 600 servicestationer. Under 2005 hade Svenska Statoil, inkl Statoil Detaljhandel AB, en omsättning på ca 26 miljarder kronor och i medeltal 1 557 anställda. För mer information om Svenska Statoil, se www.statoil.se