Ny Sifoundersökning: Allt fler kan tänka sig att hyra bil istället för att äga

Ny Sifoundersökning: Allt fler kan tänka sig att hyra bil istället för att äga

Fyra av tio svenskar, 41 procent, kan tänka sig att hyra bil i stället för att ha egen bil, en rejäl ökning från 31 procent år 2010. Det framgår av en ny Sifoundersökning, beställd av Statoil.

Hela 54 procent av de unga, mellan 15 och 29 år, kan tänka sig att hyra bil vid behov i stället för att äga en egen. Det är väsentligt fler än bland medelålders och äldre.

– Att hyra bil innebär att man alltid får en fräsch, välservad och modern bil när man verkligen har nytta av den, säger Niclas Lundberg, chef biluthyrning på Svenska Statoil.

God tillgång till hyrbilar kan minska trafikens klimatpåverkan eftersom man undviker onödiga och korta resor, samtidigt som bränslesnåla hyrbilar fungerar som en ögonöppnare för bilisten.

– De bilar som hyrs ut är miljöbilar i väsentligt högre grad än övriga bilar. Statoil avser exempelvis att uteslutande hyra ut miljöbilar redan nästa år, säger Niclas Lundberg.

I storstadsområdena är det väsentligt fler än på landsbygden som kan tänka sig att hyra bil, i stället för att äga. Andelen i Stockholmsområdet uppgår till 56 procent och i Malmöområdet till 52 procent. I norra Sverige är andelen 37 procent och i Sydsverige bara 31 procent.

Statoil erbjuder biluthyrning över hela Sverige och 75 procent av personbilarna är miljöbilar.

Sifoundersökningen genomfördes den 26-30 maj 2011. 1 000 personer besvarade följande fråga: Skulle du kunna tänka dig att hyra bil när du har behov av det, i stället för att ha egen bil?
16 procent svarade ”ja, absolut”, 18 procent ”ja, kanske” och 7 procent ”ja, men bara som ersättare till andra bilen i hushållet”, 21 procent ”nej, knappast”, 34 procent ”nej, absolut inte” och 3 procent tveksam, vet ej.

Hela Sifoundersökningen hittar du under dokument.

För ytterligare information, kontakta:
Niclas Lundberg, chef biluthyrning Svenska Statoil, 08-429 60 78, 070-223 39 88
email: snlu@statoilfuelretail.com

Helena Fornstedt, informationsdirektör Svenska Statoil, 08-429 61 32, 070-429 61 32,
email: shep@statoilfuelretail.com

Svenska Statoil AB är en del av Statoil Fuel & Retail ASA och ett av Sveriges ledande drivmedelsbolag med fokus på klimatet. Statoil Fuel & Retail finns i 8 europeiska länder. I den svenska verksamheten ingår cirka 700 drivmedels stationer fördelade på ca 300  fullservicestationer och 400  automatstationer anpassade för både personbilar och tung trafik. Verksamheten består av utveckling, försäljning och distribution av bensin, fordonsgas, diesel, E85, flygbränsle, smörjoljor och gasol. Vårt nät av fullservicestationer finns över hela landet och erbjuder, förutom drivmedel, service, kunskap, fräsch och näringsriktig snabbmat, gott kaffe på nymalda bönor som är ekologiskt och Fairtrademärkt, biluthyrning, biltvätt och svanenmärkt spolarvätska på pump. . För mer information om Svenska Statoil, se www.statoil.se. Följ oss också på Facebook.