Statoil inviger ny fullservicestation i Vintrie, Malmö

Statoil inviger ny fullservicestation i Vintrie, Malmö

Idag inviger Statoil sin nya fullservicestation Statoil Vintrie i Malmö. Stationen har ett utmärkt läge i anslutning till Vintrie trafikplats på Yttre Ringvägen vid E 20 och blir därmed attraktiv både för dess trafikanter och för trafikanter i sydvästra Malmö med bl.a. expansiva Hyllie och Bunkeflo.

Klockan elva idag invigs stationen av Morgan Wiktorsson, vd, Statoil Fuel & Retail Sverige och Anders Rubin, kommunalråd och Tekniska nämndens ordförande, Malmö Stad.

– Vi bygger framtidens drivmedelsstationer och möter den efterfrågan som kunderna idag har på en modern station. Alla våra stationer har ett enhetligt koncept samt möter kraven på säkerhet, miljöansvar och produktutbud. Vår stationskedja finns över hela landet och har hög tillgänglighet. Dessutom erbjuder vi en service i en klass för sig, säger Morgan Wiktorsson, vd, Statoil Fuel & Retail Sverige.

Statoil är ledande i drivmedelsbranschen och fortsätter att bygga framtidens stationsnät med en kombination av fullservicestationer, automatstationer och truckdieselanläggningar som erbjuder olika typer av drivmedel.

– Den gamla typen av bensinmackar håller nu på att fasas ut mot ett mycket bredare erbjudande med fordonsgas, etanol och hög service. Samtidigt omlokaliseraras dem från relativt centrala lägen, inte sällan i konflikt med de närboende, till transportknutpunkter nära de stora ringvägarna. Från stadens sida är vi inte bara positiva utan också påskyndare av denna utveckling som vi menar stödjer stadens hållbara utveckling, säger, säger Anders Rubin, kommunalråd och Tekniska nämndens ordförande, Malmö Stad.

Den nya fullservicestationen i Vintrie är en utveckling av Statoils framgångsrika koncept vilket bland annat innebär stora glasade fönsterpartier och fler toaletter. Stationen kommer dessutom att erbjuda fordonsgas till hösten.

– Stationen har en modern biltvätt där bilen tvättas på bara sju minuter. Det finns också en loungedel på stationen där man kan ta en välbehövlig paus längs vägen. Där kan man sitta ned för att njuta av en kopp kaffe gjord på nymalda bönor, en nybakad baguette med färsk fyllning, koppla upp sig på Internet eller läsa en tidning, säger Morgan Wiktorsson.

Förutom bensin och diesel erbjuder den nya stationen i Vintrie etanolbränslet E85, Svanenmärkt spolarvätska från pump, släputhyrning och biltillbehör. Det finns också en separat truckdiesel-anläggning på stationen där tung trafik har möjlighet att tanka och där finns också Adbluepumpar. AdBlue är en flytande produkt som används i dieseldrivna förbränningsmotorer utrustade med så kallad SCR-teknik (Selective Catalytic Reduction), för att minska utsläppen av såväl kväveoxider som miljöbelastande partiklar. Stationen kommer att vara öppen dygnet runt.

I samband med invigningen finns Johan Sandelin, Svenska Kocklandslaget på plats för att presentera de rätter som Kocklandslaget tagit fram i samarbete med Statoil för att utveckla maten längs vägen.

För ytterligare information, kontakta gärna:
Richard Skogh, etablerare, Statoil Fuel & Retail Sverige, tel: 070-827 5491, srsk@statoilfuelretail.com
Tove Grönkvist, kommunikatör, Statoil Fuel & Retail Sverige, tel: 070-429 6445, tovgr@statoilfuelretail.com

Regioner

Statoil Fuel & Retail Sverige AB är ett av Sveriges ledande drivmedelsbolag och ett helägt dotterbolag till Statoil Fuel & Retail ASA. I den svenska verksamheten ingår cirka 700 drivmedelsstationer anpassade för både personbilar och tung trafik. Verksamheten består av utveckling, försäljning och distribution av bensin, fordonsgas, diesel, E85, flygbränsle, smörjoljor och gasol. Vårt nät av fullservicestationer finns över hela landet och erbjuder, förutom drivmedel, service, kunskap, fräsch och näringsriktig mat på vägen, gott kaffe på nymalda bönor som är ekologiskt och Fairtrade-märkt, biluthyrning, biltvätt och Svanenmärkt spolarvätska på pump. För mer information om Statoil Fuel & Retail Sverige, se www.statoil.se. Följ oss också på Facebook.