Statoil lanserar ny pelletsvärmelösning

Nu blir det lättare för fler fastighetsägare att välja en miljövänlig uppvärmning. Statoils nya erbjudande EasyHeating är en energilösning där oljeförbrukning ersätts med pellets, vilket ger en besparing både miljömässigt och ekonomiskt. – Vi är glada att kunna erbjuda ännu fler fastighetsägare en uppvärmningslösning som bygger på pellets. Pellets är det bästa valet när man byter uppvärmning, såväl för privata villaägare som för små och stora företag, säger Thorbjörn Carling, marknadschef på Statoil Pellets. Statoils energilösning EasyHeating riktar sig till kunder som har en årsförbrukning motsvarande mellan 15 och 100 kubikmeter olja. Det handlar till exempel om privata fastighetsägare, bostadsrättsföreningar, kommunala fastigheter, industrifastigheter, hotell och konferensanläggningar. Pelletskunder inom EasyHeating kan konvertera en befintlig uppvärmningslösning till en modern pelletsanläggning utan att behöva binda kapital i investeringen och till en fast månadskostnad. Avtalstiderna kan variera mellan tre och sju år. – Pelletseldning är ett miljövänligt, enkelt och kostnadseffektivt sätt att minska höga värmekostnader. Erbjudandet EasyHeating är speciellt eftersom kunden kan få ett fast pris för uppvärmningen, säger Thorbjörn Carling. Statoil har sedan 1999 arbetat med utveckling och försäljning av pellets som ett miljövänligt uppvärmningsalternativ. Pellets är ett biobränsle som inte bidrar till växthuseffekten. Råvaran är restprodukter från skogs- och trävaruindustrin. Totalt såldes 1,4 miljoner ton pellets i Sverige under 2005, enligt en uppskattning av Pelletsindustrins Riksförbund, PiR. För ytterligare information, kontakta: Thorbjörn Carling, marknadschef Statoil Pellets: 031-64 66 29, 070-660 99 62, stca@statoil.com Vivianne Habra, informatör Statoil: 08-429 64 18, 070-429 64 18, svstsvha@statoil.com Svenska Statoil AB är ett av Sveriges äldsta energibolag med traditioner från 1860-talet. Verksamheten består av försäljning och distribution av bensin, diesel, eldningsolja, energilösningar, gasol, bitumen, flygbränsle, smörjolja och pellets till företag och privatpersoner. Huvudkontoret är beläget på Södermalm i Stockholm. Under 2005 hade Svenska Statoil en omsättning på 23,4 miljarder kronor och i medeltal 480 anställda. Svenska Statoil utsågs till ”Sveriges bästa arbetsplats 2004”. För mer information om Svenska Statoil, se www.statoil.se