Statoil öppnar fem nya etanolpumpar i Skåne

Statoil, som idag har ett fyrtiotal tankställen för miljöbränslet E85 i Sverige, genomför en kraftfull satsning på fler etanolpumpar. Efter sommaren kommer Statoil att ha totalt 60 etanolpumpar i landet och 120 stycken i slutet av 2006. I Skåne öppnas fem nya etanolpumpar under sommaren. Efter sommaren har Statoil totalt sju etanolpumpar i Skåne, vilket är fler än någon aktör har idag. - Biobaserade drivmedel är en allt viktigare del i vår produktportfölj och Statoils inriktning är att fortsätta utöka antalet tankställen för etanol i snabb takt, säger Einar Botten, drivmedelsansvarig på Statoil. Statoil prioriterar tankställen för etanol i större och mellanstora städer samt utmed Europavägarna. Flera nya etanolpumpar etableras också i samarbete med kommuner och landsting. I Skåne öppnar Statoil fem nya etanolpumpar under sommaren vid Bellevue och Midhem i Malmö, Berga Center Helsingborg, Magistratsvägen Lund och i Ängelholm. - Statoils satsning på etanol visar att lagförslaget om att bensinbolagen ska tvingas att sälja förnybara drivmedel är helt onödigt. Marknadskrafterna agerar och antalet bensinstationer som erbjuder förnybara drivmedel ökar snabbt även utan lagstiftning, säger Ulf Svahn, informationsdirektör på Statoil. Etanol E85 (85 procent etanol och 15 procent bensin) är anpassat för bränsleflexibla etanolbilar, det vill säga bilar som kan tankas med både E85 och bensin. Under 2004 ökade antalet bränsleflexibla etanolbilar med 67 procent till närmare 13 400, enligt statistik från Miljöfordon Göteborg. En kraftig ökning av antalet fordon väntas under 2005 då bland annat Ford, Saab och Volvo lanserar nya bilmodeller för etanol. E85 är ett förnybart drivmedel som framställs ur bland annat spannmål. Att ersätta bensin med etanol leder till väsentligt lägre utsläpp av växthusgasen koldioxid. Statoil blandar dessutom in fem procent etanol i all 95-oktanig bensin som säljs vid Statoilstationer, vilket är ett effektivt sätt att reducera koldioxidutsläppen. För ytterligare information, kontakta: Einar Botten, drivmedelsansvarig Statoil: 08-429 61 54, 070-429 61 54 eller einar.botten@statoil.com Ulf Svahn, informationsdirektör Statoil: 070-429 61 91