Statoil öppnar ICA Express och etanolpump i Alvik

I dagarna har Statoilstationen i Alvik, Bromma, utrustats med både ny butik och ny stationsplan samt en pump för miljöbränslet etanol E85. Statoil genomför en kraftfull satsning på nya etanolpumpar och har nu ett åttiotal i Sverige. I slutet av 2006 ska Statoil ha 120 stycken över hela landet. – Biobaserade drivmedel är en allt viktigare del i vår produktportfölj och Statoils inriktning är att fortsätta utöka antalet tankställen för etanol i snabb takt, säger Nicholas Källsäter, drivmedelsansvarig på Statoil. Statoil prioriterar tankställen för etanol i större och mellanstora städer samt utmed Europavägarna. Flera nya etanolpumpar etableras också i samarbete med kommuner och landsting. – Statoil blandar också in fem procent bioetanol i den 95-oktaniga bensin som säljs vid Statoilstationer, vilket är ett effektivt sätt att reducera koldioxidutsläppen, säger Nicholas Källsäter. Etanol E85 (85 procent etanol och 15 procent bensin) är ett förnybart drivmedel som framställs ur bland annat spannmål. Priset på etanol, E85, ligger på 7,83 kronor/liter. Vid etanoldrift förbrukar fordonet 30 procent mer bränsle, varför priset på etanol motsvarar ett bensinpris på 10,18 kronor. Etanol ska enbart tankas i bilar som är avsedda för det, så kallade flexifuelbilar. I tillägg till etanolpumpen har stationen i Alvik försetts med en ny stationsplan. Alla pumpar är utrustade med både kort- och kassabetalning, och spolarvätska säljs i lösvikt från pump. Stationen har samtidigt byggts om till en ICA Express, en konceptbutik där speciellt snabbmat lyfts fram. Idag finns totalt 178 ICA Express med god geografisk spridning i hela landet. För ytterligare information, kontakta: Nicholas Källsäter, drivmedelsansvarig Statoil: 08-429 66 48, 070-429 66 48 eller nicholas.kallsater@statoil.com Anna Åberg, informatör Statoil: 08-429 60 80, 070-429 60 80 eller anna.aberg@statoil.com