Statoil satsar på en säkrare stationskedja

Under 2008 rånades 19 Statoilstationer. Totalt anmäldes 1 009 butiksrån under 2008, vilket är en ökning med 25 procent jämfört med föregående år. Det visar preliminär statistik från Brottsförebyggande rådet (BRÅ). Jämfört med 1998 års statistik har antalet butiksrån ökat med 52 procent enligt BRÅ.

Under 2008 genomfördes 19 rån mot Statoils cirka 400 bemannade drivmedelsstationer vilket var fyra fler jämfört med föregående år. Under en tioårsperiod har rånen minskat med 30 procent jämfört med 1998 då 27 rån genomfördes mot Statoils stationer.

- Vi ser minskningen av antal rån mot våra stationer som ett positivt resultat av vårt säkerhetsarbete. Antalet rån på våra stationer minskar nästan med ett rån per år samtidigt som butiksrånen totalt ökar, säger Torbjörn Lenstad, säkerhetschef på Statoil.
Medianvärdet för rånbytet på Statoilstationerna var 1 500 kronor under 2008. Rånbytets storlek har minskat med 35 procent sedan 1998, då medianvärdet var 2 000 kronor. Sju av tio rån mot Statoilstationer klaras dessutom upp.
- Idag har redan mer än hälften av våra stationer kontanthanteringssystem. Under 2009 kommer vi att installera detta på samtliga stationer vilket är ytterligare ett steg i vårt förebyggande säkerhetsarbete för att minska risken för rån och göra Statoilstationerna till en ännu säkrare arbetsplats. Kontanthanteringssystemet innebär att personalen inte hanterar pengar i samma utsträckning, och inte heller kommer åt pengarna i händelse av rån, säger Torbjörn Lenstad.
Statoil arbetar sedan flera år systematiskt med att öka säkerheten och att minska risken för rån på stationerna. Bland annat utbildar Statoil personalen i hur man agerar vid butiksrån till exempel hur man tar signalement på rånarna. Samtidigt har olika tekniska lösningar införts, exempelvis övervakningskamera och larm.

För mer information kontakta:
Torbjörn Lenstad, säkerhetschef, Statoil telefon: 070-594 79 97, e-post: stle@statoil.com
Tove Grönkvist, informatör, Statoil telefon: 070-429 64 45, e-post: tovgr@statoil.com

Svenska Statoil AB är ett av Sveriges ledande energibolag med fokus på klimatfrågan. Verksamheten består av försäljning och distribution av bensin, biogas, diesel, E85, gasol, flygbränsle och smörjolja. I verksamheten ingår även cirka 400 servicestationer och 100 automatstationer. Under 2007 hade Svenska Statoil en omsättning på 31 miljarder kronor och i medeltal 1 634 anställda.