Urea i tanken minskar utsläpp i Helsingborg

Statoil vill öka tillgängligheten för AdBlue, baserad på urea som är syntetisk urin, för att minska utsläppen av kväveoxider från dieseldrivna lastbilar och bussar. Därför öppnar Statoil nu en AdBlue-station i Helsingborg. I oktober 2006 trädde nya avgaskrav för tunga fordon i kraft. Kraven innebär bland annat att avgasernas kväveoxidhalt ska sänkas med minst 30 procent. Detta kan uppnås genom att rena avgaserna med AdBlue – en blandning av 32,5 procent syntetisk urin, urea, i vatten. Genom att låta AdBlue passera tillsammans med avgaserna i katalysatorn omvandlas kväveoxiden till ofarlig kvävgas och vatten. – Tillsats av AdBlue kan reducera utsläppen av kväveoxid med upp till 99 procent. Det har stor betydelse för miljön, säger Bjarne Lindeberg ansvarig för produktkvalitet på Statoil. Kväveoxidutsläpp har negativa hälsoeffekter och utgör ett stort miljöproblem, inte minst i städer som Helsingborg med mycket tung trafik från färjorna. Höga halter av kvävedioxid kan irritera luftvägarna och förvärra astma- och allergibesvär. Utsläppen bidrar också till övergödning och försurning av mark, skog och vatten. Det är viktigt att ureatillsats finns tillgängligt på tankställena och Statoil har nu öppnat en station i Helsingborg på Bunkagårdsgatan vid den befintliga truckdieselanläggningen. Sedan tidigare finns också en station i Trelleborg. AdBlue säljs även i 10 liters dunkar på ett 50-tal Statoilstationer. För ytterligare information, kontakta: Bjarne Lindberg, ansvarig produktkvalitet Statoil: 08-429 65 56, 070-429 65 56, bjali@statoil.com Vivianne Habra, informatör Statoil: 08-429 64 18, 070-429 64 18, svstsvha@statoil.com Svenska Statoil AB är ett av Sveriges ledande energibolag med fokus på klimatfrågan. Verksamheten består av försäljning och distribution av bensin, biogas, diesel, E85, eldningsolja, el, energilösningar, gasol, flygbränsle, smörjolja och pellets till företag och privatpersoner. I verksamheten ingår även cirka 600 bensinstationer. Under 2005 hade Svenska Statoil, inkl Statoil Detaljhandel AB, en omsättning på 40 miljarder kronor och i medeltal 1 557 anställda. För mer information om Svenska Statoil, se www.statoil.se