Seminarium om konstnärlig utveckling inom cirkusområdet

Seminarium om konstnärlig utveckling inom cirkusområdet

Pressinbjudan

Välkommen att ta del av erfarenheterna från EU-projektet CARE –

Circus Art Research Exchange, 2012-2015.

CARE är ett konstnärligt forskningsprojekt baserat på internationella samarbeten och kulturutbyten mellan konstformer. 21 aktiviteter såsom lab, residens, research och möten har ägt rum mellan 2012-2015 för att fördjupa och stärka det konstnärliga arbetet inom nycirkusfältet. Projektet stöds av European Culture Programme.

Torsdagen den 26 mars är du varmt välkommen att ta del av erfarenheterna från projektet när vi presenterar samarbetsåren. Möt konstnärliga ledare, artister, regissörer och projektmedarbetare som varit delaktiga. Lyssna till och samtala kring de konstnärliga forskningserfarenheterna.

Datum:Torsdag den 26 mars, 2015

Tider:14.00-18.00 Seminarium och presentationer

18.00-22.00 Mingel

Talare:Rostislav Novák, La Putyka (CZ)

Daniel Gulko, Cahin Caha (FR)

Sverre Waage, Cirkus Xanti (NO9

Maksim Komaro, Circo Aereo (FI)

Tilde Björfors, Cirkus Cirkör (SE)

Olle Strandberg, Cirkus Cirkör (SE)

Plats: Cirkörhuset, Cirkus Cirkör, Rotemannavägen 22, Alby (Norsborg)

Anmälan/presskontakt:

Susanne Reuszner, susanne.reuszner@cirkor.se

Partners i CARE är Cirkus Xanti (No), La Putyka (CZ), Cahin-Caha och Un loup pour l'homme (FR), Nordic House (IC), Circo Aereo (SF) och Cirkus Cirkör (SE).

CARE stöds av European Culture Programme

Cirkus Cirkör startades 1995 med målet att etablera nycirkuskonsten i Sverige, konstnärligt och pedagogiskt samt sätta Sverige på nycirkusens världskarta. 2015 firar vi 20 år som gränsöverskridare. Cirkus Cirkörs verksamhet rymmer nu föreställningar på turné i Sverige och världen, kurser och pedagogiska program för unga med eller utan funktionsnedsättning och för äldre, gymnasieprogram i nycirkus samt events för företag och organisationer. Cirkus Cirkör driver också Cirkör LAB – en kreativ utvecklingsmiljö med bland annat residens för artister och kreatörer från hela världen.