Nya Cisco Aironet 2700 skapar wlan med gigabithastighet

Cisco presenterar nu en uppdaterad accesspunkt för effektiva trådlösa nät. Cisco Aironet 2700 Access Point hanterar överföringshastigheter på upp till 1,3 Gbps med 802.11ac-standard samtidigt som den också hanterar äldre standarder som 802.11a och 802.11n. Med lågt pris och integration med Ciscos övriga verktyg för trådlösa nät kan nu alla bygga effektiva och säkra trådlösa nät.

Allt fler förväntar sig mobilitet och trådlösa nät och kraven ökar ständigt på både säkerhet och kapacitet. Enligt Ciscos 2014 Mobile Visual Networking Index (VNI) ökade den mobila datatrafiken i Sverige med 51 procent på bara ett år. Under de kommande åren fram till 2018 förväntas det ske en ökning med 35 procent per år till att vara 1,4 exabyte 2018.

Här är man utforska information kring VNI och datatillväxten i världen och olika regioner

Den nya Aironet 2700 accesspunkten från Cisco gör att företag och organisationer kan följa och möta de krav som användare och medarbetare ställer på trådlös access till nätet på ett säkert och effektivt sätt. Cisco Aironet 2700 har ett lågt pris och är mycket attraktiv för partner och integratörer som bland annat bygger trådlösa nät för offentlig sektor med mera. Cisco Aironet 2700 kommer att finnas tillgänglig från april 2014 och listpriset är 1 095 USD.

Här är en intressant blog och video (med Jimmy Ray Purser) om 802.11ac och Aironet 2700.

Peter Jerhamre, systemingenjör Cisco
E-post: pjerhamr@cisco.com