150 000 USD i vinstpengar för IoT-innnovatör

Cisco IoT Innovation Grand Challenge är en innovations- och entreprenörstävling kring affärer och tekniker som bygger på ”Internet of Things”. Tävlingen är öppen mellan 22 juni och 7 september och prissumman är totalt 250 000 dollar fördelat på tre vinnare där vinnaren får 150 000 dollar.

Cisco IoT Innovation Grand Challenge startade förra året och var direkt en succé med 837 förslag från 71 länder varav tre kom från svenska företag. Vinnaren förra året var det tyska företaget relayr som skapar mjukvaruplattformar för bland annat moln- och IoT-utveckling.

Detta år kommer man att ha en första omgång som öppnar den 22 juni och stänger den 7 september och sedan en andra omgång den 5 oktober till den 30 oktober och sist en final den 23 november till den 7 december. De tre finalisterna kommer att bli bjudna på en resa till IoT World Forum i Dubai, 6-7 december.

Tävlingen är utformad så att utvecklare och innovatörer inom IoT och IoE kan skicka in bidrag i någon av dessa fem kategorier:

• Infrastructure
  • Middleware, Platform and Frameworks
  • Applications
  • Security
  • Fog/Edge Computing

- Det är mycket inspirerande att se hur stor innovationskraften är inom Internet of Everything, säger Anders Johansson Tapper, ansvarig för IoE på Cisco i Sverige. Vi hoppas såklart att många fler svenska innovatörer skall få upp ögonen för denna tävling och komma in med sina bidrag och jag vet från mina kontakter med SUP46, THINGS, Mobilbusiness och Stockholm IT Region att det finns mycket intressant på gång.

Cisco IoT Innovation Grand Challenge syftar till att uppmärksamma innovatörer, startups och entreprenörer. Man letar efter anmälningar från tidiga idéer kring teknikbaserade prototyper eller fungerande konceptmodeller som är under utveckling.

Snabba fakta

• Tävlingen startar den 22 juni och är indelad i tre faser: Första inlämningsperiod: 22 juni – 7 september, Semifinaler: 5 oktober – 30 oktober och Finaler: 23 november – 7 december
  • Vinnaren kommer att presenteras på IoT World Forum i Dubai 6-7 December 2015
  • Vinnarna får 250 000 USD fördelat på 1:an – 150 000 USD, 2:an – 75 000 USD, 3:an – 25 000 USD samt rådgivning, tillgång till Cisco IoE Innovation Centers, möjlighet till partnerskap och investeringar och inbjudan till IoT World Forum i Dubai