ASR 1000 - kompakt router integrerar tjänster för data, röst och video

För att hjälpa tjänsteoperatörer och stora företag presenterar Cisco en ny router för kanten av nätverket som integrerar data, röst och video för både företags- och konsumenttjänster. Cisco Aggregation Services Router (ASR) 1000 heter den nya produkten som har bästa prestanda och pålitlighet samtidigt som påverkan på miljön är mindre än konkurrerande lösningar. – Tanken med utvecklandet av Cisco ASR 1000 är att operatörer och stora företag snabbt ska kunna införa nya tjänster och funktioner utan att behöva göra om nätverksinfrastrukturen. Jämför man med liknande lösningar från konkurrenterna är Cisco ASR 1000 mer kostnadseffektiv, tar mindre yta i serverhallen och drar mindre el. Vill man ha samma prestanda och flexibilitet från annat håll måste man ha ytterligare hårdvara. Vi ger samma möjligheter i en enda kompakt router, säger Henrik Bergquist, teknikdirektör på Cisco i Sverige. Cisco ASR 1000-serien har utvecklats under mer än fem år till en kostnad av 250 miljoner dollar. Den nya plattformen har stöd för virtualisering i mjukvara som ger möjlighet att samtidigt använda en rad olika funktioner som brandvägg, IPSec VPN-lösningar, deep-packet inspection (DPI) och Session Border Control (SBC). Alternativet är att köra de olika funktionerna i separata hårdvaror, vilket dramatiskt hade ökat kostnaderna, både i form av extra hårdvara men också i form av administrationskostnader. Dessutom hade miljöpåverkan ökat eftersom flera hårdvaror ger ökad elförbrukning. Cisco ASR 1000 drivs av Cisco Quantum Flow Processor (QFP), branschens första fullt integrerade och programmerbara router- och tjänstemotor. Det innebär att den inte bara klarar dagens tjänster och funktioner utan även kan anpassas för framtida krav. En inte oviktig aspekt är hur den nya plattformen påverkar miljön. Eftersom Cisco ASR 1000 klarar av att hantera så många olika funktioner och tjänster i en enda enhet, minskas strömförbrukning och koloxidutsläppet jämfört med konkurrerande lösningar. Enligt en analys som Synergy Research utfört kan användandet av Cisco ASR 1000 spara upp till 14.200 liter bensin eller 15,4 ton kol per år. Läs mer om undersökningen på: http://www.srgresearch.com/store/cisco-asr.htm. Plattformen ger en rad fördelar för tjänsteoperatörer respektive stora företag: * För operatörer erbjuder Cisco ASR 1000 inte bara snabbare tjänster men också en ökad kapacitet när det gäller tjänster. Detta uppnås genom att plattformen kan leverera komplexa konsument- och företagstjänster på ett sätt som är mer flexibelt, effektivt och mindre kostsamt. * För företag kan Cisco ASR 1000 användas för kanten av nätverket där information, kommunikation, samarbete och e-handel integreras vilket gör att applikationer kan nås när som helst och från vilken plats som helst. Länkar till mer information » Se Henrik Bergqvist presentera ASR 1000 http://www.youtube.com/ciscosverige » Läs mer på News@Cisco http://newsroom.cisco.com/dlls/index.html För ytterligare information, vänligen kontakta Åsa Eriksson PR-ansvarig, Cisco Tel: 08 - 685 91 87 Email: aserikss@cisco.com Henrik Bergqvist Teknisk direktör Tel:08 - 685 90 40 E-post: hbergqvi@cisco.com Om Cisco Cisco är världsledande på nät- och Internetlösningar. Ciscos produkter och tjänster används för att underlätta kommunikation med data, tal och video mellan personer, företag och länder oavsett tid och plats. I över 20 år har Cisco satsat på teknisk innovation, ledarskap i branschen och socialt engagemang. Cisco grundades 1984, har ca 62 000 anställda och omsatte 34,9 miljarder dollar.

• Webbtjänster