Cisco ger Dreamhack bästa nätet

Dreamhack – en digital festival och ett av världens största datorspelsevent – drar igång den 28 november i Jönköping. Cisco levererar nätet som ger över 25 000 datorspelare i alla åldrar en överlägsen spelupplevelse på plats i Elmia i Jönköping.

Cisco och Dreamhack har ett flerårigt samarbete för att förse ett av världens största datorspelsevent med ett nätverk som klarar de extrema krav på prestanda och tillförlitlighet som spel ställer.

Totalt kommer nätverket på plats att ha en backbone som levererar 160+ 10 GB-anslutningar och ut mot Internet finns 4 x 10 GB-anslutningar mellan Jönköping och Stockholm genom Telias fibernät.

Över 200 000 personer över hela världen förväntas ansluta till nätverket för att delta i festivalen, spela turneringar i esport, programmera, göra musik och videos, lyssna på artister eller bara umgås med likasinnade. Festivalen är helt alkohol- och drogfri och har besökare i alla åldrar.

- Vi är mycket stolta över att stötta Dreamhack med tekniken för att skapa detta nätverk, säger Per Holm på Cisco. Den digitala miljö som krävs för att göra en digital festival av denna typ ställer mycket stora krav på prestanda och tillförlitlighet. Vår teknik med både WLAN och trådade anslutningar och mycket kraftfulla routrar och switchar passar perfekt för att under ett par dagar skapa ett ”Internet of Everything” på Elmia-mässan.

Hjärtat i lösningen för Dreamhack är Ciscos arbetshäst till router – ASR9000 (se bilden). Men också ett antal routrar och switchar av modellen Cisco7600, Catalyst 3850, Catalyst 2960X samt Aironet 3500/3600 för den trådlösa kommunikationen över WLAN. Andra teknologier som används är Cisco Identity Services Engine (ISE) som hanterar inloggning och säkerhet för enheterna i nätet, Cisco PRIME för hantering och övervakning av nätverket, Cisco Telepresence videolösningar samt Nexus och UCS datacenterlösningar.

Följ oss på Instagram (ciscose) och kolla in hashtaggarna ”#ciscose” samt ”#DHW13” på både Instagram och twitter för intryck och rapporter från Dreamhack.

Per Holm, Cisco - ansvarig för Dreamhack
E-post: pholm@cisco.com
Mobil: +46 70 605 9049

• esport