Cisco lanserar Application Velocity och Borderless Networks-produkter

Snabbare nätverk. Cisco ASR 1001-routern klarar dataströmmar på 5Gbps.

Ciscos Application Velocity är en tjänst som körs direkt i Ciscos Integrated Services Routers och maximerar prestanda för organisationer som blandar applikationer i molnet, virtuella miljöer och trådlösa uppkopplingar med stora mängder data.

Application Velocity är också ett centralt element i Ciscos strategi för Borderless Networks. Parallellt med Application Velocity presenterar Cisco även en rad nya produkter som gör det möjligt att dra största möjliga nytta av det nya tjänsteerbjudandet.

Några nyckelpunkter från Application Velocity:

• Cisco WAAS Express är en ny mjukvara för att maximera prestanda i WAN-nätverk. WAAS Express är integrerad i Cisco ISR G2 och dubblar den tillgängliga bandbredden genom TCP-optimering och eliminering av dataredundans.
  • Cisco WAAS på ISR Services Ready Engine (SRE) ger tillgång till applikationsaccelaration och WANB-optimering direkt integrerat i routern
  • Cisco Unified Computing System Express gör det möjligt att köra Windows- eller WMware-applikationer direkt på ISR G2 SRE-modulen utan en applikationsserver.

Här är den amerikanska pressreleasen med mer detaljer om Application Velocity.

Cisco presenterade också ett antal nya produkter och uppdateringar inom ramen för Borderless Networks.

Exempel på de nya produkter:

• Catalyst 4500E Series switch uppdateras till 848 Gbit bandbredd, vilket driver utvecklingen mot 10 Gbit-nätverk (100 portar med 10 Gbit i varje).
  • ASR 1001 router är med 5 Gbit marknadens snabbaste router som bara tar upp en rackplats.
  • Aironet 1040 Series Access Point är ett extremt prisvärt erbjudande för att underlätta övergången till 802.11n  trådlösa nätverk.

Mer information och detaljer finns i den amerikanska pressreleasen.

Här finns högupplösta bilder på produkterna.

För ytterligare information, vänligen kontakta:
Greger Jerlehagen, datacenteransvarig Cisco AB
E-post: gjerleha@cisco.com

Frederick Wennmark, ansvarig för Borderless Network Cisco AB
E-post: fwennmar@cisco.com

Cisco är världsledande på nät- och Internetlösningar. Ciscos produkter och tjänster används för att underlätta kommunikation med data, tal och video mellan personer, företag och länder oavsett tid och plats. I över 25 år har Cisco satsat på teknisk innovation, ledarskap i branschen och socialt engagemang. Cisco grundades 1984, har cirka 65 000 anställda och omsatte 36,1 miljarder dollar under räkenskapsåret 2009. För mer information besök: http://www.cisco.se