Cisco levererar switchplattform för nästa generations datacenter

För att hjälpa kunderna att designa och bygga en arkitektur som möter tuffa krav på tillgänglighet, flexibilitet och skalbarhet, presenterar Cisco nu produkter och lösningar för nästa generations datacenter, Data Center 3.0. I hjärtat finns Cisco Nexus 7000-serien som konsoliderar alla nätverkstekniker i en enda enhet samt en rad andra lanseringar för serverhallen. – Ciscos vision om Data Center 3.0 innebär att datacentret mer och mer går över till en virtualiserad miljö där kunden snabbt kan anpassa sin nätverksmiljö efter nya affärsbehov. Resultatet blir en betydligt smidigare IT-infrastruktur som enklare kan leverera ett affärsvärde för verksamheten. Allt eftersom datacentret blir mer tjänsteinriktat spelar nätverket en allt större roll där virtuella IT-resurser fördelas och arbetsbelastningen fördelas, säger Greger Jerlehagen, datacenteransvarig på Cisco i Sverige. De nyheter som presenteras nu bygger på Ciscos ledarskap på marknaden, fler än 15 års innovation av Catalyst-produkterna samt en arkitektur som är designad för att ena alla komponenter i datacentret. Under de kommande 18 månaderna ska Cisco fortsätta investera i produkter och tjänster för datacentret som ska hjälpa kunderna att bygga nästa generations datacenter. Cisco Nexus 7000-serien För de allra mest affärskritiska serverhallarna presenterar Cisco en ny serie switchar som klarar de högsta kraven på tillgänglighet och prestanda. Med Nexus 7000-serien elimineras behovet av separata lagrings- och datanätverk vilket i sin tur minskar behovet av antal servergränssnitt, kablage och switchinfrastruktur. Cisco Nexus 7000-serien kan skala upp till 15 terabit per sekund och har stöd för upp till 512 stycken 10 Gigabit Ethernet-portar. Dessutom klarar den framväxande tekniker som 40 och 100 Gigabit Ethernet. I kombination med virtualisering kan Nexus 7000 hjälpa kunder att bygga mer effektiva och hållbara datacenter samt maximera arbetsbelastningen för att kunna spara energi. Nexus 7000 levereras med det nya operativsystemet Nexus Operating System, NX-OS. NX-OS kombinerar det bästa från Ciscos operativsystem för SAN, storage area network, Cisco IOS Software, Lager 2-switching, Lager 3-routingprotokollet och virtualiseringteknik. Med NX-OS går det att utföra all administration utan driftsavbrott. Processer kan startas, stoppas och uppgraderas utan mänsklig inblandning. Uppdatering av Catalyst 6500 För att möta de växande behoven av 10 Gigabit Ethernet i serverhallen presenteras en 16-portars 10 Gigabit Ethernet-modul till Ciscos flaggskeppsprodukt Catalyst 6500. Modulen ger möjlighet till upp till 130 stycken 10 Gigabit Ethernet-portar per switch och 260 stycken portar per Catalyst 6500 Virtual Switching System. Skalbarheten ökar vilket hjälper till att minska strömförbrukningen med upp till 50 procent per port. Den nya modulen dubblar densiteten av 10 Gigabit Ethernet-portar och ger kunderna tillräcklig bandbredd för krävande tillämpningar som video, mobila lösningar och andra samarbetsbaserade applikationer. Cisco Catalyst 6509 Enhanced Vertical Chassis (V-E) För att förenkla och hjälpa kunder som vill designa moderna datacenter med varma respektive kalla korridorer med luft, introduceras Cisco Catalyst 6509 Enhanced Vertical Chassis (V-E) som en del av Catalyst 6500-E-familjen. Catalyst 6509 V-E har nio vertikala utrymmen med ett luftflöde som går från fronten och bakåt i chassit. Det är ett krav för de som vill bygga moderna datacenter med höga krav på energiåtervinning och miljötänkande. Chassit har stöd för upp till 80 Gbps per slot vilket ger en framtidssäker investering. Cisco Catalyst 4900M-serien Denna nya switch är optimerad för serveracket och är till för miljöer som har högsta krav på flexibilitet. Med Catalyst 4900M-serien går det att mixa allt från 10/100/1000 och 10 Gigabit Ethernet-portar med upp till 40 stycken 10/100/1000-portar eller 24 stycken 10 Gigabit Ethernet-portar. Switchen levereras i tvårackskonfiguration med stöd för 320 Gbps (250 miljoner paket per sekund) och har redundant strömförsörjning och fläktar. Sammantaget ger Catalyst 4900M bästa tillgänglighet och en enkel väg att gå över till 10 Gigabit Ethernet. Cisco tar virtualisering till sina Catalyst Blade-switchar För att kunna förbättra skalbarheten och konsolidera IT-systemen i datacentret har många kunder infört bladserverlösningar. Cisco Blade Switch som presenteras nu hjälper kunder att uppnå hög tillgänglighet, nätverkssäkerhet och garanterad bandbredd från servrar till klienter. Switchen säljs via Dell, HP och IBM. För Cisco Blade Switch introduceras dessutom Virtual Blade Switch, en teknik som gör att upp till åtta växlar kan administreras som en enda switch, i syfte att minska komplexiteten i infrastrukturen. Tekniken erbjuder en prestanda uppströms i nätverket på 160 Gbps samtidigt som bandbredden till servern dubbleras. Detta är speciellt viktigt för ”webb 2.0”-applikationer som genererar mycket trafik mellan servrar. Länkar till mer information » Läs mer om Data Center 3.0 http://newsroom.cisco.com/dlls/2008/hd_012808.html För ytterligare information, vänligen kontakta Magnus Andersson, marknadschef Cisco Systems Sverige Tel: 070-605 90 04 E-post: magnande@cisco.com Greger Jerlehagen, datacenteransvarig Cisco Systems Sverige Tel: 070-605 92 13 E-post: gjerleha@cisco.com Om Cisco Cisco är världsledande på nät- och Internetlösningar. Ciscos produkter och tjänster används för att underlätta kommunikation med data, tal och video mellan personer, företag och länder oavsett tid och plats. I över 20 år har Cisco satsat på teknisk innovation, ledarskap i branschen och socialt engagemang. Cisco grundades 1984, har cirka 62 000 anställda och omsatte 34,9 miljarder dollar under räkenskapsåret 2007. För mer information besök: http://www.cisco.se

• Webbtjänster