Ciscos nya datacenterplattform ger högre flexibilitet och utmanar traditioner

Application Centric Infrastructure (ACI) är en ny plattform för att bygga avancerade datacenter som ger oöverträffad flexibilitet, skalbarhet och kontrollerbarhet. Ciscos kombination av skräddarsydda kretsar (ASIC), nätverkskunnande, avancerad mjukvara och omfattande eco-system av partner sätter en helt ny standard inom datacentervärlden.

Cisco lanserar nu en helt ny teknikplattform kallad Application Centric Infrastructure (ACI). Plattformen syftar till att sätta applikationen i centrum och via integrerade tjänster och mjukvara göra det mycket enkelt för en IT-chef att snabbt skala upp och ner sitt behov av olika applikationstjänster. Med ACI tar det bara några minuter att anpassa hela nätverket och hela datacentret för ytterligare en applikation eller en utökning av kapacitet.

- ACI kommer att skaka om datacentervärlden ordentligt, säger Greger Jerlehagen. Man har i många år försökt skapa denna enkla, dynamiska plattform, men det är först nu – med Ciscos, och våra partners kunnande och erfarenhet inom både nätverk, lagring, datacenter och mjukvara som en effektiv plattform kunnat byggas.

ACI består av ett stort antal komponenter och produkter. Här är några av de centrala:

• Nexus 9000 är navet i hela ACI-lösningen och står för en mjuk övergång från NX-OS till ACI med en mjukvaruuppgradering. Nexus har såväl standardkomponenter som skräddarsydda ASICs vilket gör att den idag hanterar 10/40Gbps samt i framtiden 100Gbps. Nexus 9000-familjen består av den kompakta Nexus 9396PX Switch med 48 stycken 10Gbps portar och 12 stycken 40Gbps, den mellanstora Nexus 93128TX med 96 stycken 10Gbps och 8 stycken 40Gbps samt flaggskeppet Nexus 9508 Switch med flexibel utbyggnadskapacitet.
  • Application Policy Infrastructure Controller (Cisco APIC) är den samlande punkten för att automatisera och kontrollera resurserna I datacenterlösningen. Denna mjukvara styr policys, övervakar och optimerar prestanda samt hanterar de fysiska och virtuella komponenterna i systemet.
  • Cisco Virtual ASA är den integrerade säkerhetsfunktionen i Cisco APIC som förenklar administrationen av säkerhetspolicys genom att ha en holistisk och policybaserad syn på säkerhet.

En mycket viktig del av ACI är också det eco-system av partner som stöder ACI och som kommer att utveckla tjänster och programvara för den öppna arkitekturen. Dessa partner är idag: BMC, CA Technologies, Citrix, EMC, Embrane, Emulex, F5, IBM, Microsoft, NetApp, OpsCode, Panduit, Puppet Labs, NIKSUN, Red Hat, SAP, Splunk, Symantec, VCE och VMware.

Läs mer om ACI och de ingående delarna i den amerikanska pressreleasen.

Här är mer information om ACI som koncept med bakgrund.

För mer information:
Greger Jerlehagen, affärsområdeschef för datacenter på Cisco
E-post: gjerleha@cisco.com

• aci
  • virtualisering
  • unified computing system
  • samarbete
  • application centric infrastructure

Cisco är världsledande på IT och hjälper företag att fånga morgondagens möjligheter genom att koppla upp det tidigare ouppkopplade. För löpande information besök