Skräpposten når nya toppnivåer

250 miljarder skräppostmeddelanden skickades under tisdagen den 26 maj 2009.

Aldrig tidigare har det skickats så mycket skräppost som de senaste dagarna. Cisco IronPort, som kartlägger den globala skräpposttrafiken, mätte i tisdags 250 miljarder skickade skräppostmeddelanden, över 50 miljarder mer än tidigare topp. Volymen kan också jämföras med aprils genomsnitt som låg på 140 miljarder meddelanden om dagen

Under oktober sjönk mängden skickad skräppost drastiskt till följd av att bot-nätverket McColo stängdes ner. Vi befarade att en kraftig ökning skulle komma och nu har det inträffat. Som användare är det framförallt viktigt att ha ett bra spamfilter samt att använda sitt sunda förnuft, säger Henrik Davidsson, Nordenchef på Cisco Ironport.

Den kraftiga ökningen beror på att bot-nätverk, som Rustock, Mega-d och Pushdo, har förbättrat sin infrastruktur vilket leder till att de får bättre kontroll över attackerna.

Henrik Davidsson, Nordenchef Cisco IronPort
E-post: hdavidsson@ironport.com

Jonathan Stara, Spotlight PR
E-post: jonathan.stara@spotlightpr.se

Om IronPort, en del av Cisco:
Cisco IronPort är marknadsledande inom anti-spam, anti-virus & anti-spywarelösningar för företag. IronPorts lösningar baseras på SenderBase®, världens största e-post- och webbövervakningsnätverk som bevakar mer än 30 procent av världens webb- och e-posttrafik. Företaget är en del av Cisco Systems och finns över hela Norden. Några av kunderna i Sverige är Volvo, Bredbandsbolaget/Telenor, ICA och Krisberedskapsmyndigheten.

För mer information om Cisco IronPorts produkter och tjänster, vänligen besök www.ironport.com

• cisco ironport
  • spam
  • skräppost