Sverige har bäst mobilt bredband i världen

Sverige har bäst mobilt bredband i världen

Ciscos årliga studie om bredbandskvaliteten i världen presenteras idag. Enligt studien så utvecklas bredbandskvaliteten i Sverige, men långsammare än i andra länder. Dock har vi världens bästa mobila bredband.

Broadband Quality Study är en årlig studie som genomförs av Saïd Business School och Oxford University i 72 länder och 239 städer i världen. I år är det tredje gången studien genomförs och främsta källa till bedömningen om bredbandskvaliteten kommer från de resultat som www.speedtest.net ger. I år har över 40 miljoner mätdata använts.

Resultatet i korthet:

• 14 länder är redo för morgondagens bandbreddskrävande applikationer (jämfört med bara 1 land 2008)
  • 38 städer i världen har den bandbreddskvalitet som krävs för morgondagens applikationer (däribland Uppsala, Malmö, Göteborg och Stockholm)
  • Sverige har världens bästa mobila bredband

Här är det engelska pressmeddelandet med rapporten i sin helhet.

Fredrik Wester, systemingenjör Cisco AB
Mail: fwester@cisco.com, telefon: 070-605 90 87

Cisco är världsledande på nät- och Internetlösningar. Ciscos produkter och tjänster används för att underlätta kommunikation med data, tal och video mellan personer, företag och länder oavsett tid och plats. I över 25 år har Cisco satsat på teknisk innovation, ledarskap i branschen och socialt engagemang. Cisco grundades 1984, har cirka 65 000 anställda och omsatte 36,1 miljarder dollar under räkenskapsåret 2009. För mer information besök: http://www.cisco.se