Världens snabbaste Internetuppkoppling byggs till Dreamhack

Till DreamHack den 24-27 november bygger Cisco och Telia världens snabbaste Internetuppkoppling med en hastighet på hisnande 120 gigabits per sekund. DreamHack väntas locka ett rekordstort antal deltagare i år – cirka 20 000 personer. Med deras hjälp är målet att även slå världsrekord i kapacitetsutnyttjande i nätet – startskottet går klockan 16.30 på torsdag.

Rekordförsöket kommer att ske i samband med invigningen av DreamHack den 24 november på Elmia i Jönköping. Då kommer samtliga deltagare att uppmanas att utnyttja så mycket som möjligt av nätets kapacitet. Det tidigare DreamHack-rekordet ligger på 20 gigabits.

- DreamHack Winter 2011 blir den största festivalen vi någonsin arrangerat och med rekordmånga besökare på plats är vi övertygade att vi tillsammans knäcker alla tidigare rekord. Bordsplatserna är sedan förra veckan slutsålda men vi har fortfarande massor av plats för dagsbesökare. Välkommen till DreamHack, säger Robert Ohlén, VD på DreamHack.

En arbetsgrupp på ett 50-tal personer från Cisco, Telia och DreamHack har arbetat sedan i somras med att designa och bygga infrastrukturen för världens snabbaste Internetuppkoppling mellan Stockholm och Jönköping. Nu är all utrustning på plats och nu återstår endast några testkörningar.

- Det är fantastiskt roligt att vara med och bygga den snabbaste uppkopplingen i världen. Dessutom får vi nu möjlighet att testa vår utrustning under extrema förhållanden. 120 gigabits är kolossalt snabbt men data- och videotrafiken på Internet växer kraftigt och likaså behoven av bredband. På DreamHack ger vi ett smakprov på framtidens näthastigheter, säger Jonas Malmgren, försäljningschef på Cisco.

Internetuppkopplingen får en hastighet på 120 gigabits per sekund. Detta blir med största sannolikhet första gången en så snabb uppkoppling sätts upp med ett avstånd på över 30 mil (mellan Jönköping och Stockholm). Konkret innebär uppkopplingen att 750 000 människor, eller nästan alla invånare i Stockholm, kan streama musik samtidigt. Eller att man kan ladda ner Sällskapsresan på 47 tusendelar av en sekund.

- Gamers ställer stora krav på sin uppkoppling och genom att skapa upplevelser för dom via vårt bredband så utvecklas vi som företag. Därför är vi stolta att kunna ge deltagarna på DreamHack en spelupplevelse i världsklass. Efterfrågan på bredband med högre hastigheter och kvalitet är omättligt, bland annat genom att allt fler prylar kopplas upp mot internet. Vi investerar därför 5 miljarder kronor i bland annat fiber och detta världsrekordförsök förbereder oss för att fortsatt ligga i användarnas och teknikens framkant, säger Stefan Trampus, chef för Bredbandstjänster på Telia.

Den snabba uppkopplingen möjliggörs genom flera nya tekniker från Cisco och Telia. Telia står bakom fibernätet medan Cisco bidrar med hårdvaran, däribland två CRS-3-routrar som är världens mest kraftfulla router med en överföringskapacitet på 322 terabits per sekund. Med denna kapacitet skulle det exempelvis vara möjligt för alla 1,3 miljarder kineser att genomföra ett videosamtal – samtidigt.

Det totala värdet på Cisco utrustning som används under DreamHack är cirka 45 miljoner kronor. Härtill kommer Telias utrustning i nätet.

För mer information:

Jonas Malmgren, försäljningschef, Cisco, mobil: 070 605 1197, e-post: jomalmgr@cisco.com
Per Holm, Ciscos projektledare för Dreamhack, mobil: 070-605 90 49, e-post: pholm@cisco.com
Fredrik Nyström, pressansvarig DreamHack, mobil: 0768-00 13 36, e-post: fredrik.nystrom@dreamhack.se

• dreamhack
  • internet
  • världsrekord
  • 120 gigabits
  • router
  • bredband

Cisco är världsledande på nät- och Internetlösningar. Ciscos produkter och tjänster används för att underlätta kommunikation med data, tal och video mellan personer, företag och länder oavsett tid och plats. I över 25 år har Cisco satsat på teknisk innovation, ledarskap i branschen och socialt engagemang. Cisco grundades 1984, har cirka 72 000 anställda och omsatte 43 miljarder dollar under räkenskapsåret 2011. För mer information besök: http://www.cisco.se