CITROËN ADVANCED COMFORT: EN NY APPROACH PÅ KOMFORT

Är det någon egenskap som utmärkt Citroëns bilar under lång tid så är det komforten. Begreppet komfort har emellertid ändrats och utökats och innefattar idag även egenskaper som ljus interiör, ergonomi för de åkande och bekväm uppkoppling mot internet. Allt detta ryms inom Citroëns nya komfortprogram "Citroën Advanced Comfort" med teknik som tidigare aldrig använts och som kommer att finnas tillgänglig på alla Citroëns kommande bilmodeller.

Även om det sammanfattas i ett enda ord är i realiteten komfort ett mångfasetterat begrepp. Många parametrar medverkar till passagerarnas komfort och välbefinnande, såsom karossens fjädring och stabilitet, sätenas utformning, luftigheten och ljuset i kupén och den allmänna layouten av passagerar- och bagageutrymmet. Genom "Citroën Advanced Comfort" tar Citroën fasta på alla dessa egenskaper under mottot: ”Be different, feel good”. Denna komfort erbjuder Citroën i alla sina kommande modeller från de stora och exklusiva till de praktiska småbilarna.

”Citroën Advanced Comfort” vilar på fyra grundstenar:

• Filtrera bort utvändiga störningar, såväl de som relaterar sig till fjädringen som de som är ljudrelaterada. Detta är körkomfort.
  • Förenkla och förbättra tillvaron i bilen tack vare generösa utrymmen, praktiska förvaringsfack och en allmänt smart inredning. Detta är interiörkomfort.
  • Skapa en behagligare körupplevelse med hjälp av intuitiva funktioner samt ny och smart teknik. Detta är användarkomfort.
  • Skapa lugn i sinnet samt en trygg bilfärd genom smarta säkerhetslösningar som bland annat kan läsa av, organisera, hantera och agera på information som verkligen är användbar för bilföraren. Detta är tankekomfort.

Även om Citroëns nya komfortprogram är utvecklat för att tillföra föraren komfort ur flera parametrar ligger mycket fokus fortfarande på ny fjädringsteknik. För att ge föraren en känsla av att ”sväva fram” på vägen så har den nya fjädringsinnovationen progressiva hydrauliska kuddar i stötdämparna fram och bak som också gör att vibrationer samt extrema stötar hanteras på ett mer effektivt sätt. Karossen har gjorts 20 procent styvare samt att Citroën dessutom har utvecklat och tagit fram ett nytt skummaterial till bilsätena som har en inbyggd minnesfunktion och kan forma sig efter exempelvis förarens tyngd och kroppsform.

Med det nya komfortprogram bekräftar Citroën sin legitimitet och sitt kunnande inom området komfort som är unikt på marknaden. Detta visas såväl i de aktuella modellerna som i de kommande.

Videor och bilder på Citroën Advanced Comfort:
Användarnamn: (i versaler): DEMONSTRATEUR
Lösenord (i versaler): CONFORT1

• citroën komfort
  • komfortprogram
  • citroën advanced comfort

FSC Bilar AB är sedan 1 januari 2016 importör och generalagent för märkena Citroën och DS Automobiles i Sverige. Citroën finns representerade på ca 60 försäljningsställen och ett hundratal verkstäder fördelade över hela landet. Vårt huvudkontor ligger i Upplands Väsby i Stockholm.

CITROËN, som har ett nytt och brett modellprogram av både person- och lätta lastbilar, grundades år 1919 av André Citroën i Frankrike och har sedan dess gjort sig känt som ett dynamiskt och kreativt märke. Dagens Citroënbilar koncentrerar sig på ledorden design, komfort och användbar teknik. Citroën har 10 000 försäljnings- och serviceställen i över 90 länder och sålde 1,2 miljoner fordon under 2015. Dessutom har märket 8 världsmästartitlar för konstruktörer i WRC och två världsmästartitlar för konstruktörer i FIA WTCC från 2014 och 2015.