CITROËN C5 AIRCROSS PRESENTERAD: EN SUV AV DEN NYA GENERATIONEN

Idag på bilutställningen i Shanghai presenteras Citroën C5 Aircross, en C-suv av den nya generationen. Den är inspirerad av Aircross-konceptet som visades upp i Shanghai 2015, har ett tydligt designspråk, flera smarta säkerhetslösningar och en interiör där välbefinnandet hos de åkande har satts i främsta rummet: en ”people minded” suv helt enkelt. C5 Aircross kommer börja säljas i Kina under oktober och kommer till Europa under andra halvåret 2018.

Suvarna står idag för närmare 25 % av den internationella personbilsmarknaden. Citroën följer trenden men gör det med en bil som också är i harmoni med deras eget DNA. C5 Aircross är Citroëns offensiv inom suv-segmentet.

Citroën har tagit tillvara på kundernas önskemål om en bil där funktionaliteten inte offrats för imagen, och lanserar nu en ny suv-generation där det till de traditionella värdena hos en suv även lagts till en tydlig personlighet, komfort utöver det vanliga och ökad användarnytta för de åkande. Med C5 Aircross visar varumärket än en gång sin förmåga att förnya, oavsett vilket segment det rör sig om.

Unik design
C5 Aircross är en suv som utstrålar energi och tillförlitlighet. En bil med stark personlighet som står ut från mängden genom sin unika design, såväl utvändigt som invändigt. Ett muskulärt yttre som undgår att bli aggressivt genom mjuka linjer, hög motorhuv, Citroëns karaktäristiska Airbumps®, långt axelavstånd (2,73 meter) samt korta överhäng och grafiska utsmyckning med full-LED teknologi och 3D bakljus. Den luftiga interiören ger en känsla av välbefinnande i bilen och därtill kommer bekväma säten, och mjuka materialval i varma färger.

Komfort utöver det vanliga
C5 Aircross motsvarar alla krav inom Citroëns nya komfortprogram ”Citroën Advanced Comfort®” och representerar något modernt och förnyande inom sitt segment. Den nya suven har bland annat ”Progressive Hydraulic CushionTM” som förbättrar stötdämparnas funktion och kan sägas vara en tidsanpassad version av Citroëns unika och klassiska fjädringssystem. Interiörkomforten förstärks genom att bilen har generösa utrymmen, praktiska förvaringsfack och en allmänt smart inredning. Vidare så är kupén rymlig och full av ljus tack vare panoramasoltaket, framstolarna har elektrisk uppvärmning och massagefunktion, de välkomnande bakre stolarna drar nytta av marknadsledande benutrymme och luften renas i en speciell luftreningsanläggning.

Lugn i sinnet hos de åkande genom ny teknik och hög säkerhet
I C5 Aircross finns också ny intuitiv och smart teknik som bland annat en 12,3” stor bildskärm med TFT-teknik, en 8” pekskärm med Mirror Screen för Apple CarPlay™ samt en induktiv trådlös smartphoneladdare. C5 Aircross har vidare flera säkerhetslösningar och körhjälpmedel för att skapa lugn i sinnet hos de åkande och en trygg bilfärd genom bland annat autobroms, filvarningssystem och adaptiv farthållare med stoppfunktion. C5 Aircross är dessutom utrustad med Grip Control och Hill Assist Decent Control och den första Citroën som kan väljas med plug-in-hybrid teknik.

Olika drivlinor och bränsleeffektiva motorer
Den senaste generationen av bränsleeffektiva bensinmotorer på 165 - 200 hk med automatlådan EAT6. I en senare lanseringsfas kommer även en plug-in-hybrid med e-AWD. Den kommer med en förbränningsmotor på 200 hk och två elmotorer, en fram och en bak, med en total effekt på 300 hk. C5 Aircross kommer därigenom att bli den motorstarkaste produktionsbilen från Citroën hittills. Bilen kan köras helt elektriskt och då med en räckvidd på 60 km alternativt kan den användas som en hybridbil där bensinmotorn och elmotorerna samarbetar och driver tillsammans eller var för sig, allt efter behov och valt körläge. I det senare läget laddar bensinmotorn batterierna för att dessa ska kunna användas vid körning i tätorter. C5 Aircross kommer dessutom senare som laddhybrid vilket lämpar sig bra för kortare körningar där batterierna laddas hemma eller vid laddstolpe. I de bägge hybridlägena laddas alltid batterierna vid inbromsning då rörelseenergin tas tillvara. Bilen kommer finnas med fyrhjulsdrift.

Med C5 Aircross vill vi visa att vi är på gång och att vi hela tiden strävar efter att uppfylla våra kunders förväntningar och behov världen över. Modellen är ett bevis på vår förmåga att närma oss detta segment på vårt eget sätt med tonvikt på personlighet, komfort och välbefinnande för de åkande. Nya C5 Aircross kommer helt klart att vara en viktig tillväxtfaktor för Citroën”, säger Linda Jackson, CEO för Citroën

Dimensioner:

Längd: 4,50 m
Bredd: 1,84 m
Höjd: 1,67 m
Axelavstånd: 2,73 m
Bagageutrymme: 482 l
Bakre benutrymme: 201 mm

Film och bilder nås via:
Användarnamn (I VERSALER): C5_AIRCROSS
Lösenord (I VERSALER): SHANGHAI17

För att upptäcka Citroën Origins (Citroëns samtliga personbilsmodeller sedan 1919) besök: http://www.citroenorigins.se/sv

• citroën c5 aircross
  • c5 aircross

FSC Bilar AB är sedan 1 januari 2016 importör och generalagent för märket Citroën i Sverige. Citroën finns representerade på 75 försäljningsställen och ett hundratal verkstäder fördelade över hela landet. Vårt huvudkontor ligger i Upplands Väsby.

CITROËN, som har ett nytt och brett modellprogram av både person- och lätta lastbilar, grundades år 1919 av André Citroën i Frankrike och har sedan dess gjort sig känt som ett dynamiskt och kreativt märke. Dagens Citroënbilar koncentrerar sig på ledorden design, komfort och bränsleeffektiva motorer. Citroën har 10 000 försäljnings- och serviceställen i över 80 länder och sålde 1,1 miljoner fordon under 2016. Dessutom har märket 8 världsmästartitlar för konstruktörer i WRC och två världsmästartitlar för konstruktörer i FIA WTCC från 2014 och 2015.